بحران اقتصادي شديدتري در انتظار جهان است

دوشنبه ، 1 تیر 1388 ، 13:06

بانك جهاني در جديد ترين گزارش خود اعلام كرد ، بحران مالي و اقتصادي جهان به مراتب شديدتر از پيش بيني هاي قبلي خواهد بود و موجب كاهش بيشتر رشد اقتصادي جهان خواهد شد .

به گزارش  بانك جهاني ، روند خروج سرمايه از كشورهاي در حال توسعه موجب گسترش فقر و بيكاري در اين كشورها مي شود . رشد اقتصادي جهان نيز امسال بيش از 2.9 درصد كاهش خواهد يافت . اين رقم در گزارش ماه مارس بانك جهاني 1.7 درصد اعلام شده بود .


رشد اقتصادي جهان سال آينده به 2 درصد خواهد رسيد . اين رقم نيز در گزارش قبلي 2.3 درصد پيش بيني شده بود . گرچه اقتصاد جهاني از شش ماه دوم امسال با رشد و رونق نسبي روبرو خواهد شد ولي اين مساله به تنهايي براي كمك به اقتصاد كشورهاي در حال توسعه و فقير كافي نخواهد بود . بيكاري و فقر دو چالش مهم كشورهاي در حال توسعه است و نرخ بيكاري و فقر در اين كشورها رو به افزايش است .


روند نزولي سرمايه گذاري خارجي در كشورهاي در حال توسعه نيز به شدت نگران كننده است . سرمايه گذاري خارجي در كشورهاي در حال توسعه طي سال 2007 به بيش از 2.1 تريليون دلار رسيد ولي اين رقم امسال به كمتر از 363 ميليارد دلار خواهد رسيد . كاهش شديد رشد اقتصادي نيز موجب شده تا سرمايه گذاران خارجي به سرعت در حال خروج سرمايه هاي خود از كشورهاي در حال توسعه باشند .


رشد اقتصادي كشورهاي در حال توسعه امسال به كمتر از 1.2 درصد خواهد رسيد . اين رقم در گزارش قبلي بانك جهاني 2.1 درصد اعلام شده بود .


بر اساس اين گزارش رشد اقتصادي آمريكا نيز امسال 3 درصد كاهش خواهد يافت . بانك جهاني پيش از اين كاهش رشد اقتصادي آمريكا را 2.4 درصد اعلام كرده بود . رشد اقتصادي ژاپن نيز امسال 6.8 درصد كاهش خواهد يافت . اين رقم در گزارش قبلي بانك جهاني 5.3 درصد اعلام شده بود . رشد اقتصادي منطقه يورو نيز امسال بيش از 4.5 درصد كاهش خواهد يافت . اين رقم در پيش بيني قبلي بانك جهاني 2.7 درصد بود .


پيش بيني بانك جهاني در خصوص رشد اقتصادي جهان در سال 2009 به مراتب مايوس كننده تر از صندوق بين المللي پول است . صندوق بين المللي پول كاهش رشد اقتصادي جهان در سال 2009 را 1.3 درصد اعلام كرده است . بر اين اساس رشد اقتصادي جهان سال آينده 2.4 درصد رشد خواهد داشت . بر اساس گزارش بانك جهاني ، كشورهاي در حال توسعه اروپاي شرقي و آسياي مركزي امسال با كاهش شديد رشد اقتصادي روبرو خواهند شد .


رشد اقتصادي اين كشورها امسال 4.7 درصد كاهش خواهد يافت . كشورهاي كم درآمد آمريكاي لاتين و درياي كارائيب نيز با كاهش 2.2 درصدي رشد اقتصادي روبرو خواهند شد . رشد اقتصادي شرق آسيا ، خاور ميانه و شمال آفريقا نيز كاهش خواهد داشت . اين در حالي است كه ميزان كمكهاي خارجي به كشورهاي در حال توسعه و فقير امسال كاهش خواهد يافت و اين كشورها قادر به تامين نيازهاي مالي خارجي خود نخواهند بود .


بانك جهاني در ادامه ضمن اشاره به بحران مالي و اقتصادي جهان ميزان خسارت اين بحران بر بازارهاي سهام و بورس جهان را از سال 2007 تا كنون بيش از 26 تريليون دلار اعلام كرد . بر اين اساس ، شاخص سهام ام اس سي آي 22 كشور در حال توسعه پس از كاهش 55 درصدي در سال گذشته امسال 31 درصد رشد داشته است .

منبع: خبرگزاری فارس

► واردات کالای مشابه تولید داخل ممنوع شد
بحران هنوز ادامه دارد ◄

مطالب مرتبط
بنر