طرح سناي آمريكا براي تشديد تحريم بر ضد ايران

شنبه ، 6 تیر 1388 ، 13:37

 

نمايندگان سناي آمريكا به دنبال تصويب طرحي جديد براي تشديد تحريم تجاري بر ضد ايران هستند.

به گزارش  روزنامه وال استريت ژورنال آمريكا ، اين طرح شركتهايي را كه تكنولوژي هاي حساس را در اختيار ايران قرار مي دهند با تحريم هاي تجاري سنگيني از جمله ممنوعيت تجارت با دولت آمريكا روبرو خواهد كرد .


اين در حالي است كه سياستهاي تحريم ايران كه از دولت كلينتون آغاز شد و در دولت بوش نيز ادامه يافت، بر اساس گفته هاي مسئولان آمريكايي در عدم دستيابي ايران به فناوري هاي پيشرفته ناكام بوده است.


بر اساس اين گزارش ، ايران سيستم نظارت گسترده اي طراحي كرده و قصد دارد تجهيزات مورد نياز خود را از شركت فنلاندي نوكيا و شركت آلماني زيمنس خريداري كند . هر دو شركت روابط تجاري گسترده اي با آمريكا دارند .


زيمنس قراردادهاي متعددي با دولت آمريكا به ارزش 250 ميليون دلار در سال 2009 منعقد كرده است . اين شركت تنها 300 قرارداد با پنتاگون منعقد كرده است . زيمنس قراردادهاي مهمي نيز با وزارتخانه اي امنيت داخلي ، انرژي و دادگستري آمريكا دارد . شبكه نوكيا زيمنس نيز با تشكيل شركتي مشترك بيش از 5 ميليون دلار قرارداد با دولت آمريكا در زمينه بهبود شبكه مخابراتي منعقد كرده است .


سخنگوي شركت نوكيا زيمنس هر گونه اظهار نظر در خصوص طرح سناي آمريكا را به انتشار رسمي آن و ملاحظه كليه مفاد آن موكول كرده است .
اين طرح توسط دو سناتور امريكايي به نامهاي چارلز شومر و ليندسي گراهام تنظيم شده است . اين در حالي است كه اوباما رئيس جمهوري جديد آمريكا ادعاي شعار تغيير را در ايجاد روابط با ايران مطرح كرده بود.


شومر در باره اين طرح گفت ، اين طرح كليه شركتهاي غربي را از مبادله تجاري با ايران در زمينه فروش تجهيزات مخابراتي منع خواهد كرد . وي گفت: دولت اوباما بايد رسما نام شركتهاي خارجي را كه با واشنگتن قرار داد دارند اعلام كند تا از صادرات فناوري حساس اين شركتها به ايران جلوگيري شود . شركتهايي كه به طرح سناي آمريكا بي توجهي كنند با تحريم هاي شديد دولت آمريكا روبرو خواهند شد .


سناتور گراهام نيز گفت ، بايد غير از حرف و صحبت ، ابرازهاي موثري را بر ضد شركتهاي غربي كه تجهيزات و فناوري هاي حساس را در اخيتار ايران قرار مي دهند ، به كار گرفت .


بر اساس قوانين امريكا ، شركتهاي اين كشور حق فعاليت تجاري با ايران را ندارند و شركتهاي خارجي كه بيش از 20 ميليون دلار در ايران سرمايه گذاري كنند با تحريم روبرو خواهند شد .


اين دو سناتور آمريكايي همچنين از هيلاري كلينتون وزير خارجه امريكا خواستند تا اتحاديه اروپا و گروه هشت را براي كنترل بيشتر صادرات فناوري به ايران تحت فشار قرار دهد .
منبع: خبرگزاری فارس

► تسهیلات اشتغال هزار میلیارد تومانی صندوق مهر رضا
وام‌های میلیاردی گریبانگیر‌ بانک‌ها شد ◄

مطالب مرتبط
بنر