بانك جهاني : اينترنت پرسرعت و تلفن همراه كليد رشد اقتصاد

چهارشنبه ، 10 تیر 1388 ، 12:19

بانك جهاني در گزارشي اعلام كرد: دسترسي به اينترنت پرسرعت و خدمات تلفن همراه، كليد رشد اقتصادي و ايجاد شغل در كشورهاي در حال توسعه است.

 بر اساس يافته‌هاي گزارش اطلاعات و ارتباطات براي توسعه 2009 بانك جهاني، به ازاي هر 10 درصد افزايش اتصال اينترنت پرسرعت، 1.3 درصد افزايش رشد اقتصادي صورت مي‌گيرد.

به گفته محسن خليل، مدير فن‌آوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات بانك جهاني، كاربران اينترنت در كشورهاي در حال توسعه از سال 2000 تا 2007 به ميزان 10 برابر افزايش يافته‌اند و اكنون بيش از چهار ميليارد مشترك تلفن همراه در كشورهاي در حال توسعه وجود دارد.

به گفته وي، اين فن‌آوري‌ها فرصت‌هاي عظيمي را ايجاد مي‌كنند و دولت‌ها مي‌توانند با همكاري بخش خصوصي عرضه شبكه هاي پهناي باند را تسريع كرده و دسترسي به آن‌ها را به مصرف‌كنندگان كم درآمد توسعه دهند.

بر اساس گزارش بانك جهاني، پلت‌فرم موبايل قوي‌ترين راه براي دسترسي و رساندن خدمات عمومي و خصوصي به صدها ميليون مردم در مناطق دورافتاده و روستايي در جهان در حال توسعه است.

طبق اين گزارش، اينترنت پرسرعت اساس صنايع خدمات فن‌آوري اطلاعات محلي را فراهم مي‌كند كه براي جوانان ايجاد اشتغال كرده و با افزايش بهره‌وري و صادرات دربرگيري اجتماعي را ترويج مي‌كند.

در ادامه گزارش بانك جهاني آمده است: در حال حاضر عده كمي از مردم در اقتصادهاي در حال توسعه به شبكه‌هاي اينترنت پرسرعت دسترسي دارند. در سال 2007 كمتر از 5 درصد از جمعيت اقتصادهاي كم درآمد به شبكه‌هاي اينترنت پرسرعت متصل و بيش‌تر آن‌ها نيز در مراكز شهري بودند.

به گفته كارتين سيه را، معاون توسعه پايدار بانك جهاني، دسترسي به اينترنت پرسرعت بنياد اطلاعات براي يك اقتصاد مدرن را تكميل مي‌كند و بايد در طرح‌هاي توسعه ملي به عنوان يك اولويت لحاظ شود. دولت‌ها مي‌توانند از طريق سياست‌ها و ابتكاراتي كه رقابت و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي را تشويق مي‌كنند، در توسعه دسترسي به اينترنت پرسرعت نقش كليدي ايفا كنند.

بانك جهاني با بيش از سه ميليارد دلار سرمايه‌گذاري، از پروژه‌هاي فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات در بيش از 100 كشور جهان پشتيباني مي‌كند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

► آخرین وضعیت بانک‌های دولتی از زمان ورود به بورس
افزایش مطالبات معوق بانک ها به 38 هزار میلیاردتومان ◄

مطالب مرتبط
بنر