دیپلماسی هسته ای ایران بحران های منطقه ای را حل خواهد کرد؟

چهارشنبه ، 13 آبان 1394 ، 15:03

بانکی دات آی آر: "حسین موسویان" با انتشار مقاله ای در سایت تحلیلی "المانیتور" این پرسش را مطرح کرده که ایا برسمیت شناختن نقش ایران در منطقه پس از توافق هسته ای میان ایران و 1+5 می تواند به حل دیگر بحران های موجود در خاورمیانه منتهی شود.

به گزارش خرداد، مذاکره کننده ارشد هسته ای پیشین ایران با اشاره یادآوری خاطرات دورانی که عضو تیم مذاکره کننده بود می گوید:"در سال 2003 میلادی در جریان تنش بر سر موضوع برنامه هسته ای ایران من عضو تیم مذاکره کننده بود. در آن زمان به یاد دارم که ایران نخستین تیم مذاکره کننده را تشکیل داد. در آن زمان مقام معظم رهبری به طور بسیار اشکار از ما حمایت فرمودند و بر این باور بودند که باید گام های اساسی برای فهماندن این موضوع به طرفین مقابل برداشته شود که ایران انرژی هسته ای را به طور انحصاری برای مصارف صلح آمیز می خواهد. ایشان موافق شفاف سازی طبق قوانین و معیارهای بین المللی بودند و گام مهمی را در راستای اعتماد سازی میان ایران و کشورهای جهان برداشتند. آنچه ایشان مخالف آن بودند عدم برسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم ایران در سطوح مورد نیاز برای مصارف صلح آمیز از سوی کشورهای غربی بود هم چون غنی سازی برای تولید برق هسته ای".

موسویان در ادامه اشاره می کند که در دوران اصلاحات مذاکرات هسته ای با موفقیت همراه نبود و درباره علت آن می نویسد:"در فاصله سال های 2003 تا 2005 میلادی مذاکرات اساسا شکست خورد چرا که امریکا مایل به پذیرش حق ایران طبق ضوابط پیمان ان پی تی (منع گسترش سلاح های کشتار جمعی) نبود. امریکا در آن زمان نمی خواست حق غنی سازی اورانیوم ایران برای مصارف صلح آمیز را بپذیرد. پس از آن و به دنبال ریاست جمهوری اوباما مقام معظم رهبری در ابتدا اجازه مذاکرات مستقیم بین ایران و امریکا درباره مسائل هسته ای را صادر فرمودند. مذاکرات مستقیم برای نخستین بار در سال 2009 میلادی در وین آغاز شد و در مسقط در سال 2012 میلادی ادامه یافت. پس از انتخاب "روحانی" به عنوان رییس جمهور در ژوئن سال 2013 میلادی تیم حرفه ای تری برای مذاکرات هسته ای از سوی ایران برگزیده شد که با جو و مسائل بین المللی آشناتر بودند. در آن زمان نیز مقام معظم رهبری بار دیگر اجازه دادند تا گفت و گوهای مستقیم میان ایران و امریکا در قالب مذاکرات دوجانبه صورت گیرد".

موسویان در ادامه اشاره می کند که در واقع، ذکر این نکته ضروری است که دولت روحانی بدون کسب مجوز از سوی مقام معظم رهبری قادر به حل موضوع برنامه هسته ای نبود. او در ادامه می افزاید:"قطعا در صورت عدم حمایت مقام معظم رهبری، تندروهای مخالف توافق در داخل ایران کارشکنی می کردند. زمانی که مجلس ایران درباره توافق هسته ای در سه ماه گذشته بحث می کرد من از نزدیک شاهد مسائل بودم و می دیدم که اظهارات خصمانه به سطحی رسید که حتی وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی از سوی عده ای از نمایندگان تهدید شدند".

موسویان در ادامه با اشاره به نقش مثبت "علی لاریجانی" رییس مجلس شورای اسلامی ایران می نویسد:"خوشبختانه او یکی از سیاستمداران محافظه کار معتدل است و دیدگاهی پراگماتیستی نسبت به امور بین المللی دارد از تیم هسته ای ایران از ابتدا حمایت کرد و توافق در مجلس نیز به تصویب نمایندگان رسید. من می توانم با اطمینان بگویم که او نقش مهم و تاریخی در این رابطه ایفا کرد. با این حال، باید اشاره کنم که در اینجا نیز بدون حمایت مقام معظم رهبری این اقدام ناممکن بود".

موسویان در ادامه اشاره می کند که روند دیپلماتیک برای حل و فصل موضوع برنامه هسته ای ایران در 12 سال گذشته نشان از نقش سازنده مثبت و قطعی مقام معظم رهبری دارد که در نهایت منجر به برسمیت شناختن حقوق مشروع ملت ایران شد". موسویان اشاره می کند که سیاستمداران غربی می توانند از این ظرفیت برای حل بحران های منطقه ای استفاده کنند و در این باره می نویسد:"اگر غرب نشان دهد که نقش ایران در حفظ صلح و امنیت در خلیج فارس و هم چنین در صادرات انرژی از آن کشور را می پذیرد می تواند در روابط استراتژیک خود با کشورهای همسایه ایران از جمله عراق و افغانستان نیز گام های مثبتی بردارد".

موسویان در بخش دیگری از مقاله خود اشاره می کند که بحران های جاری در سوریه، یمن، عراق و افغانستان نشان می دهند که تنها یک راه حل سیاسی می تواند موجب شود که تمام بازیگران منطقه ای به ایفای نقش مثبت بپردازند. او در این باره می نویسد:"اخیر "انتونی بلینکن" معاون وزیر امور خارجه امریکا اظهار کرده بود:"حتی تصورش هم مشکل است که فکر کنیم بدون مشارکت ایران می توان راه حلی برای پایان بحران سوریه یافت".

موسویان در پایان می نویسد:"مقام معظم رهبری پیش از توافق هسته ای در ماه جولای تاکید کرده بودند که اگر امریکا رویکردی عادلانه را در مسیر حل و فصل مسئله هسته ای اتخاذ کند مسیر برای همکاری در مسائل دیگر گشوده خواهد شد. این اشتباهی استراتژیک برای امریکا و غرب است اگر بخواهند بر روی جناح های داخلی ایران سرمایه گذاری کنند. امریکا می تواند با اتخاذ رویکردی واقع بینانه نسبت به ایران در همکاری های گسترده با ایران بر سر مدیریت دیگر بحران های مطنقه ای از جمله یمن، عراق و افغانستان و مبارزه با داعش را نیز بگشاید".

► سقوط دومین هواپیمای روسی طی یک هفته
تلگرام کانال های غیر اخلاقی را مسدود کرد ◄

مطالب مرتبط
بنر