هر 3650 ایرانی یک شعبه بانکی

شنبه ، 30 آبان 1394 ، 14:37

بانکی دات آی آر: در حالی بالغ بر 21 هزار شعبه بانکی در کشور فعالیت می‌کنند که با شروع ساماندهی این شعب و تعطیلی 250 مورد در سال گذشته این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از فعالیت بالغ بر 21 هزار شعبه بانکی در کشور است؛ آمار قابل ملاحظه‌ای که گر چه در مقایسه با برخی کشورها چندان عجیب به نظر نمی‌رسد، ولی ادامه فعالیت آنها تضمین شده نیست.

در حال حاضر به ازای هر 100 هزار نفر در کشور حدود 27.4 شعبه بانکی فعالیت می‌کنند که در این حالت برای هر 3650 ایرانی یک شعبه فعال وجود دارد. با وجود انتقادی که نسبت به تعداد بالای شعب در کشور مطرح می‌شود مقایسه با سایر کشورها حاکی از آن است که ایران از وضعیت نسبتا متعادلی برخوردار است. چرا که در برخی کشورهای توسعه یافته به طور نسبی تعداد بیشتری شعب بانکی فعال هستند به طوریکه آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در فرانسه به ازای هر 100 هزار نفر حدود 37.5 شعبه بانکی وجود دارد. البته در سویی دیگر در برخی کشورهای منطقه این تعداد نسبت به ایران کمتر است. به گونه ای که در عربستان برای هر 100 هزار نفر 8.8 ، سنگاپور 10 و یا ترکیه 19.8 شعبه وجود دارد.

اما در مجموع با توجه به گسترش و توسعه بانکداری الکترونیک می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نزدیک حتی در کشورهای توسعه یافته که شعب بالاتری نسبت به ایران دارند این روند معکوس شده و از تعداد آنها کاسته شود.

در حال حاضر در ایران نیز حجم بالای شعب بانکها خیابان‌های شهرها را احاطه کرده و حتی بدون توجه به آمار و ارقام قابل ملاحظه‌اند. شعب عمدتا لوکس و گرانی که بانکها با هزینه‌های گزاف آنها را خریداری و یا اجاره کرده‌اند و بسیار مشاهده می شود که فعالیت گسترده‌ای نداشته و خالی از ارباع رجوع هستند و یا اینکه فعالیت باجه‌های آنها بسیار محدود است.

این در حالی است که با انتقادات مطرح شده نسبت به تعداد زیاد شعب بانکی و حتی درخواست خود بانکها برای کاهش و ساماندهی شعب مربوطه چندی پیش بود که معاون نظارت بانک مرکزی از توقف و تعطیلی 250 شعبه در سال گذشته خیر داد.

تهرانفر البته با این توضیح که بستن شعب مازاد بانکها کار راحتی نیست و اغلب با مخالفت نمایندگان و سایر مسوولان استانها مواجه می‌شود، این را گفت که با توسعه بانکداری الکترونیک و کاهش نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها، دیگر نیازی به فعالیت تعداد فعلی شعب بانکها و داشتن هزینه اضافی برای آنها نیست.

آنطور که معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرده است روند توقف فعالیت شعب مازاد بانکها در سال جاری و آینده نیز ادامه خواهد داشت تا اینکه حد فعلی به تعادل و نیاز واقعی نزدیک شود.

در حال حاضر استانهای تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و ایلام کمترین آمار شعب را دارا هستند. در عین حال که بانک ملی با 3192، صادرات با 2876 و کشاورزی با 1906 شعبه در صدر بانکها قرار دارند و از سویی دیگر کمترین شعب مربوط به بانک خاورمیانه، بانک تجاری ایران و اروپا و همچنین ایران و ونزوئلا است.

► بورس اولین روز هفته را با نوسان محدودی آغاز کرد
ویندوز سی ساله شد ◄

مطالب مرتبط
بنر