لیزری که می‌تواند آب را منجمد کند

دوشنبه ، 2 آذر 1394 ، 14:12

بانکی دات آی آر: دانشمندان دانشگاه واشنگتن می‌گویند موفق شده‌اند به کمک لیزر فروسرخ آب را به یخ تبدیل کنند.

این محققان با استفاده از لیزر فروسرخ توانستند دمای آب را تا 20 درجه‌ی سلسیوس پایین بیاورند.

به گزارش دیجی کالا، از زمانی که لیزر در 50 سال پیش اختراع شد، لیزرها را به عنوان تکنولوژی‌ای می‌شناسیم که حرارت تولید می‌کنند. همین‌طور در فیلم‌ها، سریال‌ها و بازی‌های علمی‌ تخیلی می‌بینیم که از لیزرها به عنوان اسلحه استفاده می‌شود. اما حالا دانشمندان می‌گویند، می‌توانیم از لیزرها برای خنک کردن استفاده کنیم.

این محققان با استفاده از لیزر فروسرخ توانستند دمای آب را تا 20 درجه‌ی سلسیوس پایین بیاورند که به گفته‌ی آنها دستاورد بزرگی در این زمینه به حساب می‌آید. تصور کنید که در آینده‌ای نه چندان دور، یخچال‌هایمان به لیزرهای خنک‌کننده مجهز شوند یا اینکه ساختمان‌ها لیزرهای بی‌خطری برای کاهش دمای اتاق داشته باشند.

«پیتر پوزاسکی»، نویسنده‌ی ارشد مقاله‌ی این تحقیق می‌گوید، تحقیق آنها در توسعه‌ی لیزری که می‌تواند مایعاتی مثل آب را به یخ تبدیل کند، پیشگام است. دکتر پوزاسکی و تیم‌اش برای لیزر خنک‌کننده کاربردهای بیولوژیکی در نظر داشتند. آنها نشان دادند که لیزر فروسرخ می‌تواند سرم نرمال سالین را منجمد کند.

این محققان یک نانو ذره‌ کریستالی را در آب معلق نگه‌داشتند، و سپس آن را با نور لیزر فروسرخ روشن کردند. به دنبال آن، این کریستال نوع منحصر به فردی از درخشش را با انرژی بالا تولید کرد که بیشتر از میزان انرژی جذب شده بود. در نتیجه، این درخشش حرارت را به دور از کریستال و آب اطراف آن منتقل کرد.

قبل از این آزمایش موفقیت‌آمیز، واقعا عملی شدن این پروژه مشخص نبود، چون معمولا وقتی که آب در معرض نور قرار گیرد، گرم می‌شود. محققان معتقدند که این دستاورد می‌تواند در صنعت میکروپردازنده، مثل کامپیوترها، تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند و غیره مفید واقع شود.

دستگاهی که این محققان برای به ثمر رساندن این دستاورد استفاده کردند، بسیار بزرگ است و برای کار کردن به انرژی زیادی نیاز دارد. انرژی مورد نیاز این دستگاه به حدی زیاد است که استفاده از آن در یخچال‌های خانگی شدنی نیست. البته دکتر پوزاسکی گفته که در تحقیقات آینده تلاش خواهند کرد که بازدهی این پروسه را افزایش دهند.

► خط قرمز آمریکا و چین برای جلوگیری از جنگ‌های فضایی
تلسکوپ مجازی و رمزگشایی از اسرار کیهان ◄

مطالب مرتبط
بنر