یک مشکل عمده اپلیکیشن‌های اندرویدی

دوشنبه ، 2 آذر 1394 ، 14:43

بانکی دات آی آر: محققان دانشگاه‌ MIT کشف کرده‌اند بسیاری از داده‌هایی که برنامه‌ها به طور مخفیانه ارسال می‌کنند، غیرضروری هستند.

بیشتر داده‌هایی که توسط ۵۰۰ اپلیکیشن محبوب اندرویدی ارسال و دریافت می‌شود، برای کارایی دستگاه واجب نیستند.
به گزارش دیجی کالا، حتما شما می‌دانید که اپلیکیشن‌های اندرویدی اطلاعات زیادی از دستگاه شما به سرورهایشان می‌فرستند. اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید ارسال حجم عظیمی از این داده‌ها لزومی ندارد و گذشته‌ از این عمومی هم نیستند. محققان دانشگاه MIT پی برده‌اند بیشتر داده‌هایی که توسط ۵۰۰ اپلیکیشن محبوب اندرویدی ارسال و دریافت می‌شود، برای کارایی دستگاه واجب نیستند. به عنوان مثال، هر وقت که یک بارکد را اسکن می‌کنید، برنامه‌ی وال‌مارت با eBay ارتباط برقرار می‌کند.

این محققان ۴۷ برنامه‌ی را محبوب انتخاب کرده و یک نسخه‌ی تغییر داده شده از آنها ساختند و در این نسخه، کانال‌های ارتباطی را بستند. از میان ۴۷ برنامه‌، ۳۰ عدد از نظر کارایی هیچ فرقی با نسخه‌ی اصلی اپلیکیشن نداشتند. در نه مورد، تبلیغات نمایش داده نمی‌شد. دیگر برنامه‌ها مشکلاتی جزئی داشتند.

البته، این بدین معنی نیست که داده‌ها مشکوک هستند یا اینکه این مشکل فقط به اندروید مربوط می‌شود. نصف آنها داده‌هایی تحلیلی مثل گزارش عملکرد و کرش کردن دستگاه است که در iOS و دیگر سیستم‌های عامل هم پیدا می‌شود. بعضی از این داده‌ها به اجرا و عملکرد بهتر برنامه کمک می‌کنند، مثل دریافت محتوا برای اینکه اپلیکیشن در حالت آفلاین هم کار کند. گرچه ارسال و دریافت داده‌های غیر ضروری مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر توسعه‌دهنده‌ی یک اپلیکیشن بی‌دقتی کند یا بی‌تجربه باشد، می‌تواند دستگاه شما را در معرض خطر قرار دهد.

► بلاتکلیفی خریداران خودرو با وام 25 میلیون تومانی
خط قرمز آمریکا و چین برای جلوگیری از جنگ‌های فضایی ◄

مطالب مرتبط
بنر