میرکاظمی مطرح کرد : آینده روشن ایران در صادرات گاز به سطح جهان

دوشنبه ، 2 آذر 1394 ، 16:28

بانکی دات آی آر: یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که سایه اوپک و نفت همیشه بر گاز وجود دارد و باید فکری برای آن کرد گفت: فکر می‌کنم آینده ایران آینده روشنی برای تاثیرگذاری صادارت گاز در سطح جهان باشد.

مسعود میرکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، اظهار کرد: تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز بحثی بود که برای اولین بار مطرح شد تا مجمعی مانند اوپک برای کشورهای صادرکننده گاز هم ایجاد شود که بتوانند از حق و حقوق خودشان دفاع کنند.

وی افزود: در واقع از این طریق نوعی امنیت تقاضا ایجاد می‌شود و ثبات قیمت به وجود می‌آید که بتوانند در قبال انحصاری که حداقل مصرف کنندگان به وجود ‌آورده‌اند و در نفت هم وجود دارد ، در گاز هم بتوانند این کار را انجام دهند، بنابراین، این مجمع تشکیل شده و دو سه سالی است که به طور جدی فعال است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: در سازمان اوپک شاهد هستیم که عربستان حجم بالایی در تولید دارد و بیشتر با مصرف کنندگان تبانی می‌کند تا با تولید کنندگان، در مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز شرایط به همین ترتیب است با این تفاوت که عربستان حضور ندارد و عمده صادرکننده‌های بزرگ روسیه، قطر وایران هستند که می‌توان روی آن‌ها حساب باز کرد.

میرکاظمی یادآور شد: با توجه به توسعه‌هایی که در ایران وجود دارد فکر می‌کنم مشکلاتش از اوپک کمتر باشد، بنابراین امیدواریم مجمع صادرکنندگان گاز بتوانند اثرگذار باشند البته فعلا مشکلی از بابت گاز مانند نفت نیست، اما باید به این نکته هم اشاره کرد که معمولا فرمول قیمت گاز صادراتی از نفت یا فرآورده‌های نفتی تبعیت می‌کند بنابراین می توانیم بگوییم سایه اوپک و نفت همیشه بر گاز هم هست و باید فکری برای آن در آینده شود.

نماینده مردم در تهران در مجلس درباره سهم صادرات گاز ایران نیز اظهار کرد: سهم ایران در صادرات گاز زیاد نیست زیرا اکنون عمده صادرات ما به ترکیه است، البته قراردادهایی با پاکستان و عراق منعقد شده و اروپایی‌ها هم در این ارتباط گفت‌وگو و مذاکره می‌کنند اما تازمانی که تحریم‌ها لغوکامل نشود و نه توقف، نمی‌توانند از ما گاز دریافت کنند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین بیان کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در پارس جنوبی انجام شده و همه فازها جز فاز 11 تعیین تکلیف شده‌اند، فکر می‌کنم آینده ایران آینده روشنی برای تاثیرگذاری صادارت گاز در سطح جهان باشد به دلیل این که هر فاز پارس جنوبی 25 میلیون متر مکعب در روز گاز شیرین تولید می‌کند و اگر آن را در 29 فازی که به بهره‌برداری خواهد رسید ، ضرب کنید عدد قابل توجهی خواهد شد.

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی 3آذر 94
بورس روند نزولی در پیش گرفت ◄

مطالب مرتبط
بنر