خانه های موقت آیکیا برای پناهجویان

سه شنبه ، 3 آذر 1394 ، 15:42

بانکی دات آی آر: اوایل امسال نماینده‌ی سازمان ملل ساخت 10000 سرپناه موقت برای پناهجویان را در دستور کار قرار داد.

به گزارش دیجی کالا، به دنبال این درخواست، شرکت آیکیا اعلام همکاری کرد و مدل‌هایی از خانه‌های موقت ساخت که پس از تایید از طرف سازمان‌های مسوول، به تعداد انبوه تولید و به محل‌های مورد نیاز ارسال شدند.

آیکیا یک شرکت بسیار بزرگ در زمینه‌ی تولید و فروش لوازم خانگی است. این شرکت سوئدی کار خود را با تفکر ساخت لوازم خانگی ارزان و سبک برای دانشجویان و خانواده‌هایی با درآمد متوسط آغاز کرد. ویژگی اصلی محصولات آیکیا، کم‌جا بودن، قیمت پایین و بیش از همه، قابلیت سرهم‌بندی و باز کردن آسان آن‌هاست.

خانه‌های موقت سازمان ملل برای پناهجویان، توسط آیکیا طراحی شدند و شرکت Better Shelter ساخت آن‌ها را بر عهده گرفت. این شرکت هم تحت مدیریت بنیاد آیکیا است.

ویژگی اصلی محصولات آیکیا، کم‌جا بودن، قیمت پایین و بیش از همه، قابلیت سرهم‌بندی و باز کردن آسان آن‌هاست.
سرپناه‌های حاضر در مقایسه با چادرهایی که سازمان ملل سابق بر این برای پناهجویان ساخته بود، امن‌تر، مقاوم‌تر و کم‌هزینه‌تر هستند. چادرها نهایتا 6 ماه دوام داشتند اما این خانه‌ها در شرایط آب‌وهوایی سخت هم سه سال کارایی دارند. این سری خانه‌ها Better Shelter (سرپناه بهتر) نام دارند.

هر سرپناه از سه قسمت تشکیل شده: اسکلت، پنل و سیستم فتوولتایک (photovoltaic). سیستم فتوولتایک که روی سقف این خانه‌ها قرار می‌گیرد، از نور و گرمای خورشید، انرژی تولید می‌کند.

ویژگی مهم این سازه، سرهم‌بندی آسان، باز کردن آسان و قابلیت استفاده‌ی دوباره‌ی آن است. با این حساب می‌توان هر خانه را خیلی سریع ساخت، باز کرد و در جای دیگر دوباره بنا کرد و در تمام این مراحل هیچ نیازی به استفاده از ابزار نیست. ساخت هر کدام بین 4 تا 8 ساعت زمان می‌برد.

ویژگی مهم این سازه، سرهم‌بندی آسان، باز کردن آسان و قابلیت استفاده‌ی دوباره‌ی آن است.
هر سرپناه 18.5 مترمربع مساحت داخلی و 2 متر ارتفاع دارد؛ درهای آن قفل می‌شوند و 4 پنجره و 2 دریچه‌ی تهویه برای هر خانه در نظر گرفته شده که توری محافظ حشرات هم دارند.

پنل‌های سبک از جنس فوم (foam) هم در بدنه کار گذاشته شده که هم در نگه داشتن اجزا مرثر است و هم  مقاومت سازه در برابر باد و باران و برف و آفتاب را افزایش می‌دهد.

چون هر خانه با هیچ طناب و سیمی به جایی متصل نیست و قرار است که مستقلا سرپا بایستد، با قلاب‌هایی به زمین محکم می‌شود تا در مقابل باد و تکان‌های جانبی مقاوم باشد.

سرپناه‌های حاضر در مقایسه با چادرهایی که سازمان ملل سابق بر این برای پناهجویان ساخته بود، امن‌تر، مقاوم‌تر و کم‌هزینه‌تر هستند.
طی ارسال این‌ها به مقصد، هر سرپناه در دو جعبه‌ی مقوایی بسته‌بندی شده و هر جعبه را 4 نفر می‌توانند به‌آسانی حمل کنند.

همان‌طور که از توصیحات پیداست، در طراحی این سرپناه‌ها نیازهای اصلی یک خانواده تحت شرایط جوی نامساعد و ناامنی منطقه‌ای کاملا در نظر گرفته شده. اپرچه استانداردها با حد ایمنی کامل فاصله دارند ولی حداقل‌ها در این‌جا رعایت شده و برای افرادی که از خانه‌های خود آواره شده‌اند و هر لحظه در معرض خطرهای طبیعی و حتی انسانی هستند، این یک گزینه‌ی ضروری تلقی می‌شود.

► ایکس‌باکس وان الیت برای آن‌هایی که می‌خواهند حرفه‌ای بازی کنند
فورد نیم میلیون دستگاه خودرو را جمع‌آوری می‌کند ◄

مطالب مرتبط
بنر