واکنش اصناف به ابلاغیه جدید وزارت صمت

چهارشنبه ، 4 آذر 1394 ، 15:54

بانکی دات آی آر: تقریبا بعید است به مغازه‌های سوپرمارکت، خواربارفروشی، دکه‌های روزنامه‌فروشی و حتی برخی عطاری‌ها سری بزنیم و سیگارهای متنوع با برندهای مختلف عرضه نشود اما طبق ابلاغیه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت از اول دی ماه فقط سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها و سقط فروشانی که دارای مجوز هستند، اجازه دارند محصولات دخانی توزیع کنند که در این زمینه رؤسای اتحادیه‌های مربوطه توضیحاتی دادند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، چندی پیش رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اعلام کرد که بر اساس ابلاغیه قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای دی ماه سال جاری فقط توزیع کنندگان عمده و خرده که دارای مجوز باشند می توانند محصولات دخانی توزیع کنند.

به گفته رمزی، توزیع سیگار صرفا با مجوز امکانپذیر است و مطابق این ابلاغیه، دستگاه های نظارتی و بازرسان از ابتدای دی ماه جاری با توزیع‌کنندگان عمده (سراسری و استانی) و خرده فروشان سیگار فاقد مجوز به عنوان متخلف برخورد می‌کنند که از حدود دو سال قبل ساماندهی مجوزهای عمده فروشی محصولات دخانی آغاز شده است و تاکنون بیش از 700 مجوز توزیع عمده فروشی استانی و 120 مجوز توزیع سراسری (کشوری) صادر شده است.

عمده‌فروشی سیگار در خواربارفروشی‌ها؛ ممنوع
رییس اتحادیه خواربارفروشان در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: خرده‌فروشی‌ سیگار در خواربارفروشی ها قانونی و فروش عمده غیرقانونی است، البته در این زمینه نظارت‌های لازم نیز صورت می‌گیرد.

به گفته صفر فرهمند جم، اتحادیه عطار و سقط‌فروشان نیز می‌توانند در صورت داشتن مجوز مربوطه اقدام به فروش عمده سیگار کنند.

فروش مواد غذایی در عمده‌فروشان دخانی؛ ممنوع
اما رییس اتحادیه عطارو سقط فروش در این زمینه به ایسنا گفت: سقط‌فروشانی که پروانه کسب داشته باشند می‌توانند سیگار را به صورت خرده به مردم بفروشند. البته واحدهایی نیز تحت عنوان «عمده‌فروشان کالاهای دخانی» داریم که از ما پروانه کسب گرفته و فقط اقدام به فروش کالاهای دخانی به صورت عمده می‌کنند و محل استقرار آنها بیشتر در چهارراه مولوی است که این واحدها به هیچ عنوان نمی‌توانند کالاهای دیگر یا مواد غذایی بفروشند.

علیرضا رضایی قهرودی در عین حال تاکید کرد که واحدهای عرضه خرده فروشی سیگار باید حداقل 100 متر با مراکز مذهبی و فرهنگی مثل مساجد، دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و یا مواردی از این قبیل فاصله داشته باشند، چون در غیر این صورت حتی درصورت داشتن پروانه کسب، حق فروش سیگار را ندارند.

وی اظهار کرد: سقط فروش‌ها همه کالاهایی که در سوپرمارکت ها به فروش می‌رسد را عرضه می‌کنند به جز اقلامی مثل میوه، مواد پروتئینی، گوشت یا لبنیات که فروش آنها در سوپرمارکت‌ها قانونی و در سقط فروشان غیرقانونی است.

سوپرمارکت‌های مجوزدار می‌توانند سیگار بفروشند
قهرودی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 2000 واحد مجوزدار در تهران داریم، گفت: متراژ سقط‌فروشان حدود 9 تا 15 متر است ولی متراژ سوپرمارکت‌ها بیشتر است.

همچنین رییس اتحادیه سوپرمارکت و موادپروتئینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه سوپرمارکت ‌های مجوزدار می‌توانند اقدام به فروش سیگار در سطح خرده فروشی کنند، افزود: البته مغازه‌های مختلفی تحت عناوین سوپرمارکت فعالیت می کنند که اماکن باید تابلوهای آن ها را جمع آوری کند ولی شاهد فعالیت تعداد زیادی از این مغازه‌داران هستیم که بدون پروانه و حتی با ابعاد شش متری و در زیرپله ها فعالیت می کنند.

سوپرمارکت‌های مجوز دار سیگارهای قاچاق نمی‌فروشند
سعید درخشانی در عین حال تصریح کرد که هرکالایی برگه گمرکی نداشته باشد قاچاق محسوب می‌شود و کسانی که اقدام به فروش سیگارهای قاچاق می‌کنند، سوپرمارکت های مجوز دار نیستند بلکه مغازه های کوچکی هستند که بعضا نیز بدون مجوز فعالیت می‌کنند؛ چراکه سوپرمارکت ها حداقل باید 70 متر باشند.

فروش سیگار به افراد زیر 18 سال؛ ممنوع
اما بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص شرایط اعطای مجوزهای توزیع عمده و خرده محصولات دخانی به عنوان نکات قابل توجه در فرآیند صدور مجوزهای یاد شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) صدور مجوز برای افرادی که دارای سابقه قاچاق کالای دخانی (براساس استعلام کتبی انجام شده از سازمان تعزیرات حکومتی) در هر مقطع زمانی و به هر میزان که باشد، ممنوع است.

2) دارا بودن حداقل متراژ 12 متر مربع برای واحدهای صنفی الزامی است. واحد هایی که در محل کسب فعلی دارای کارت عاملیت شرکت دخانیات ایران قبل از 27 تیر 1391 بوده اند، از این قاعده (متراژ) مستثنی هستند.

3) متقاضیان می‌بایست دارای پروانه کسب عمده فروشی از یکی از سه رسته خواربارفروش، سوپرمارکت، سقط فروش و عطاری باشند و در صورتیکه پروانه کسب متقاضی عمده‌فروشی نباشد، با تأیید کتبی اتحادیه مبنی بر فعالیت بصورت عمده‌فروشی قابل قبول است.

4) اجاره‌نامه محل کسب و انبار متقاضی می‌بایست دارای کد رهگیری سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور باشد.

در کنار این شرایط نیز رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات، ملاحظات دیگری را درباره شرایط فروش خرد سیگار بیان کرده و گفته که با چهار مساله "فروش محصول دخانی قاچاق، توزیع سیگار به صورت فله‌ای یا نخی، فروش سیگار به افراد زیر 18 سال، تبلیغ محصولات دخانی" به شدت برخورد می شود و مجوز افراد متخلف باطل خواهد شد و دیگر مجوز توزیع سیگار برای آنان صادر نمی‌شود.

► پیش بینی وزیر نفت درباره قراردادهای جدید نفتی
تاخیر در اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا ◄

مطالب مرتبط
بنر