رقابت فشرده براي خريد بلوك بانك‌ها

پنجشنبه ، 25 تیر 1388 ، 11:00


روز گذشته پس از اين كه رقابت بر سر خريد بلوك بانك صادرات به روز سوم رسيد و خريداران مجبور شدند براي چهارمين روز متوالي اين رقابت نفس گير را ادامه دهند، سرنوشت دو بلوك ديگر بانك تجارت و صادرات نيز اين گونه رقم خورد.روز دوشنبه نخستين بلوك بانك صادرات به ميز عرضه رسيد و حتي خوشبين‌ترين افراد هم گمان نمي‌كردند كه اين معامله خريداري هم داشته باشد اما وقتي رقابت بين كارگزاران بالا گرفت و اين سهم لحظه به لحظه از قيمت پايه فراتر رفت، نگاه بسياري از فعالان بازار را به سمت خود جلب كرد به نحوي كه رقابت براي خريد اين سهام نفسگير شد و هر كارگزاري كه قيمت بالاتري نسبت به رقيب قبلي خود وارد مي‌كرد، گمان مي‌برد او خريدار قطعي اين بلوك مي‌شود اما لحظاتي بعد رقيب ديگري در حلقه 5 نفره آنها نرخ جديد را وارد سامانه معاملات مي‌كرد و حكم به ادامه رقابت مي‌داد اين چرخه سه روز متوالي است براي بلوك بانك صادرات ادامه يافته تا نويد يك رقابت سنگيني را دهد تا نشان دهد هريك از خريداران به راحتي حاضر به عقب‌نشيني نيست.

همين مسائل سبب شده كه نرخ بلوك‌ها فاصله معني‌داري با نرخ پايه گرفته است بلوك اول بانك صادرات كه روز گذشته آن به دليل رقابت به هزار و 362 ريال رسيده بود، در نرخ هزار و421 ريال به وقت اضافه كشيد و رسيدن به همين قيمت سبب شد خريداران بلوك دوم با قيمت‌هاي بيشتري خواهان بلوك دوم باشند چرا كه اين بلوك هزار و234 ريال آماده عرضه شد. ليكن به دليل اين رقابت سريعتر تا قيمت هزار و459 ريال رسيد.


از خريداران اين بلوك‌ها خبر موثقي در دست نيست اما شنيده شده كه كارگزاري حافظ، خبرگان سهام و يك كارگزاري وابسته به تأمين سرمايه امين از حاضران در اين رقابت هستند تا بتوانند 840 ميليون و 150 هزار سهم را از هر بلوك كه معادل 5 درصد سهام بانك صادرات محسوب مي‌شود را تملك كنند.
از بلوك سوم كه متعلق به بانك تجارت بود نيز خبر مي‌رسد سرمايه‌هاي قابل توجهي براي خريد آن تجهيز شده است به نحوي كه رقابت سنگين براي خريد اين بلوك نرخ آن را از هزار و 426 ريال به هزار و 732 ريال رسانده است و خود كارگزاري بانك تجارت يكي از خريداران است.

ادامه رقابت، شنبه
علي صحرايي، مدير بازار شركت بورس ، درباره عرضه سه بلوك 5 درصدي از سهام بانك‌هاي تجارت و صادرات اظهار داشت: خريد بلوك اول و عرضه شده سهام بانك صادرات در روز دوشنبه امروز سومين روز را نيز پشت سر گذاشت اما به دليل ادامه رقابت توسط4 كارگزار باز هم به جلسه بعدي معاملات يعني روز شنبه موكول شد.


وي در رابطه با بلوك دوم و 5 درصدي اين بانك گفت: سازمان خصوصي‌سازي در حالي بلوك دوم اين بانك را امروز عرضه كرد كه بلوك دوم نيز توسط سه كارگزاري وارد رقابت شد. صحرايي درخصوص بلوك اول بانك تجارت نيز خاطرنشان كرد: اين بلوك در حالي به قيمت پايه هر سهم هزار و 426 ريال عرضه شد كه در نتيجه رقابت 5 گروه كارگزار، قيمت هر سهم اين بانك به هزار و 732 ريال افزايش يافت.


مدير بازار شركت بورس يادآور شد: با اين اوصاف روز شنبه چهارمين روز رقابت بلوك اول بانك صادرات و دومين روز رقابت بلوك دوم بانك‌هاي صادرات و تجارت خواهد بود.

تعديل بي اثر بود
برخي از كارشناسان معتقدند كه تعديل مثبت سود شركت قبل عرضه بر اين مسئله دامن زده اما معاون سازمان خصوصي‌سازي تعديل مثبت سود سهام بانك تجارت در رقابت خريداران را بدون اثر مي‌داند و مي‌گويد: امكان به تعويق افتادن عرضه دو بلوك 5 درصدي سهام وجود نداشت و براساس مقرارت بورس بايد تعديل بيش از 10 درصد مثبت و منفي سود سهام شركت‌ها حتماً در اسرع وقت اعمال و اعلام شود.

وي ادامه داد: در مورد بانك تجارت نيز بايد گفت همزمان شدن تعديل سود هر سهم اين بانك با عرضه بلوكي سهام ناشي از رعايت قوانين و در عين حال اتفاقي بود. از سوي ديگر تعديل مثبت سود سهام در رقابت خريداران اثري ندارد چرا كه خريداران از ظرفيت‌هاي آن مطلع‌اند. عقدايي با بيان اين كه نيازي به تغيير قيمت پايه سهم بانك تجارت بعد از تعديل 12 درصدي نبود، ادامه داد: اگر سود سهام بانك تجارت منفي مي‌شد، ممكن بود در قيمت پايه يا تصميم خريداران اثر مي‌گذاشت.


وي در خاتمه گفت: 4 بلوك 5 درصدي سهام بانك‌هاي تجارت و صادرات به دليل بازاريابي‌هايي كه انجام شده، به قيمت مناسبي به فروش خواهند رسيد.

 

2.7هزار ميليارد سهم روي ميز
بنا براين گزارش، در مجموع به بيش از 2.2هزار ميليارد سهم بانك‌هاي تجارت و صادرات عرضه شده بود. اين در حالي است روز شنبه نيز بلوك دوم و 5 درصدي بانك تجارت عرضه مي‌شود تا در اولين روز هفته آينده بيش از 2.7ميليارد سهم دو بانك مشمول اصل 44 چوب حراج زده شود. اين سه بلوك متعلق به دولت است كه سازمان خصوصي‌سازي به صورت يكجا و نقد و اقساط (25 درصد نقد و 75 درصد اقساط) طبق شرايط اعلامي آن را عرضه مي‌كند.

منبع: روزنامه ایران

 

► نقدينگي؛ هورمون رشد تورم
وقتی ونزوئلا خنجر از پشت می زند! ◄

مطالب مرتبط
بنر