بازتاب کنفرانس نفتی تهران در رسانه‌های خارجی

يكشنبه ، 8 آذر 1394 ، 15:25

بانکی دات آی آر: رونمایی از قراردادهای جدید پروژه های نفت و گاز ایران بازتاب وسیعی در رسانه‌های جهان داشت.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی در این باره نوشت ایران در کنفرانس تهران حدود 50 پروژه نفت و گاز طبیعی را تحت قراردادهای جدید برای توسعه به سرمایه گذاران خارجی پیشنهاد کرد و امیدوار است که در مرحله اول بتواند 25 میلیارد سرمایه جذب کند.

ایران جذب 185 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش انرژی خود را تا سال 2020 هدفگذاری کرده است. حدود 135 شرکت انرژی در کنفرانس تهران حضور دارند تا از مفاد قراردادهای جدید نفتی ایران مطلع شوند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد ایران به دنبال 25 میلیارد دلار سرمایه از 50 قرارداد جدید با شرکتهای نفت و گاز بین‌المللی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: ایران با رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی خود برای جذب سرمایه گذاران خارجی اعلام کرد که از شرکتهای آمریکایی برای مشارکت در پروژه‌ها استقبال خواهد شد.

ایران شرایط قراردادهای خود را با امید جذب 30 میلیارد دلار سرمایه شیرین کرده است. این قراردادهای جدید 15 تا 20 ساله هستند و بازگشت کامل هزینه ها ممکن می سازند. قراردادهای قبلی کوتاه مدت بودند و سرمایه گذاران از ریسک بالا و ضرر و زیان شکایت داشتند.

بیژن زنگنه در کنفرانس از سرمایه گذاری آمریکایی در بخش انرژی ایران استقبال کرد و گفت: ما هیچ مخالفت و مشکلی با مشارکت شرکتهای آمریکایی نداریم. راه حضور این شرکتها در صنعت نفت ایران باز است.

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت ایران در تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی در آستانه لغو تحریمها روز شنبه از مدل جدید قراردادهای نفتی که به شرکتهای خارجی پیشنهاد خواهد داد رونمایی کرد.

اگرچه مفاد چارچوب قراردادها پیشتر منتشر شده بود اما رونمایی رسمی از این قراردادها با اولین نشست بین المللی که مشخصا روی قراردادهای جدید تمرکز دارد همزمان شد.

با سرمایه گذاری خارجی ایران قصد دارد تولید نفت خود را تا پایان دهه جاری میلادی به روزانه پنج میلیون و 700 هزار بشکه در روز برساند.

بلومبرگ نوشت، ایران به عنوان چهارمین دارنده بزرگ ذخایر نفت جهان در شرایطی از قراردادهای جدید سرمایه گذاری در پروژه های انرژی به ارزش 30 میلیارد دلار رونمایی کرد که شرکتهای نفتی توتال، شل و لوک اویل جزو آندسته از شرکتهای بین المللی هستند که میادین نفت و گاز طبیعی برای توسعه را انتخاب کرده اند.

شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داد ایران از قراردادهای نفتی جدید خود به منظور جذب سرمایه گذاران خارجی پس از لغو تحریمها رونمایی کرد.

این قراردادهای جدید جایگزین قراردادهای بیع متقابل خواهند شد. ایران مفاد قراردادها را شیرین کرده و امیدوار است بتواند 30 میلیارد دلار سرمایه جدید جذب کند. در کنفرانس تهران حدود 50 پروژه نفت بالادستی، گاز و پتروشیمی ارائه خواهد شد.

روزنامه فایننشیال تایمز با اشاره با این کنفرانس گزارش داد که ایران برای ترغیب شرکتهای نفتی بین المللی به بازگشت به ایران از الگوی جدید قراردادهای خود در بخش نفت و گاز رونمایی کرد و شرایط منعطف تری را در زمینه نوسان قیمت نفت و ریسک سرمایه گذاری به آنها پیشنهاد داد.

در جریان کنفرانس دو روزه مقامات اجرایی شرکتهای نفتی اروپایی و آسیایی همچون توتال فرانسه، استات اویل نروژ، بریتیش پترولیوم، شل، رپسول، ساینوپک چین و همچنین شرکتهایی از هند، پاکستان و عمان از جزئیات قراردادها آگاه شدند. به گفته منابع دیپلماتیک، همچنین مشاور دولت انگلیس در زمینه انرژی نیز در این کنفرانس حضور داشته است.

► اجرایی شدن واگذاری خودرو با وام 25 میلیونی
مخالفت بانک مرکزی با دلار 3660 تومانی ◄

مطالب مرتبط
بنر