سایانوجن چیست؟

دوشنبه ، 9 آذر 1394 ، 13:30

بانکی دات آی آر: تا به حال توجه کرده‌اید که تعدادی از برنامه‌ها و سرویس‌های پیش‌فرض اندروید، غیرضروری هستند؟ شاید اگر این‌ها وجود نداشتند، میزان کمتری از قدرت پردازشی و حافظه‌ی رم دستگاه، درگیر می‌شد و در نتیجه، عملکرد کلی‌اش هم بهبود می‌یافت. علاوه بر این، با اینکه اندروید به یک سیستم‌عامل با قابلیت شخصی سازی زیاد معروف است، هنوز هم محدودیت‌های زیادی در قسمت‌های مختلف‌اش دارد.

به گزارش دیجی کالا، حالا تصور کنید که اندروید را برداشته، تعدادی امکان و قابلیت جذاب به آن اضافه کنید، سرویس‌ها و برنامه‌‌های اضافه‌ی آن را هم حذف کرده و سیستم عاملی بهینه‌تر و جذاب‌تر درست کنید. این بسته‌ی نهایی، همان کاری است که تیم «سایانوجن» (Cyanogen) انجام داده‌اند.

«سایانوجن‌ماد» (CyanogenMod) که به اشتباه رایج «سیانوژن‌مود» تلفظ می‌شود، یک سیستم‌عامل مبتنی بر کدهای اندروید است. این سیستم عامل که به اختصار CM نامیده می‌شود، امکانات بیشتری نسبت به اندروید خالص دارد که برای مثال می‌توان به پشتیبانی از پوسته‌ها (Themes)، پشتیبانی از فایل‌های صوتی FLAC، کنترل کامل روی دسترسی برنامه‌ها، آورکلاک کردن پردازنده و غیره، اشاره کرد. طبق گفته‌ی سازنده، این سیستم‌عامل، بسیار سریع‌تر و پایدارتر از اندروید رسمی است.

در سال ۲۰۱۳، «استیو کاندیک» (Steve Kondik) بنیان‌گذار سایانوژن‌ماد اعلام کرد که به لطف جلب کردن نظر مثبت تعدادی سرمایه‌گذار، شرکت Cyanogen Inc. تاسیس شده است.

این موضوع نه تنها باعث رشد و بزرگ‌تر شدن سایانوجن گشت، بلکه توانستند با تعدادی از تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل برای استفاده از CM به جای اندروید به عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض گوشی‌هایشان استفاده کنند. به عنوان مثال، شرکت‌های وان‌پلاس (OnePlus) و وایلی‌فاکس (WileyFox)، گوشی‌های خود را به طور پیش‌فرض با سایانوجن‌ماد عرضه کرده‌اند.

علاوه بر این، CyanogenMod می‌تواند به صورت یک «کاستوم رام» (Custom ROM) بر روی اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی نصب شود.

کاستوم رام چیست؟
گوگل همواره کدهای مرجع سیستم‌عامل اندروید را به صورت رایگان تحت عنوان Android Open Source Project یا AOSP منتشر می‌کند. برنامه‌نویس‌ها و توسعه‌دهندگان می‌توانند کدها را دانلود کرده و سیستم‌عامل را بنا به سلیقه‌ی خود تغییر دهند. بعضی‌ها، امکانات و قابلیت‌های جدیدی به این کدها اضافه می‌کنند و برخی دیگر هم، سرویس‌ها و برنامه‌های کم مصرف را حذف می‌کنند. این نسخه‌ی دستکاری شده، «کاستوم رام» نام دارد. برای نصب یک کاستوم رام بر روی دستگاه اندرویدی خود، ابتدا باید آن را «روت» (Root) کنید. (روت کردن به معنی ایجاد دسترسی کامل به فایل‌های سیستمی دستگاه است) سپس پس از پاک کردن سیستم عامل دستگاه‌تان، می‌توانید کاستوم رام مورد نظر را نصب کنید. البته باید توجه داشته باشید که انجام این مراحل، گارانتی دستگاه‌تان را باطل خواهد کرد.


سایانوجن‌ماد اولین بار به صورت یک کاستوم رام سریع و سبک برای گوشی‌های HTC Dream و HTC Magic منتشر شد. محبوبیت این پروژه به قدری زیاد بود که تیمی تحت عنوان CyanogenMod Team تشکیل شد و گوشی‌های بیشتری تحت پوشش این کاستوم رام درآمدند.

امروزه اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی (به ویژه مدل‌های رده بالا و پرچم‌دار) به طور رسمی توسط تیم سایانوجن پشتیبانی می‌شوند. آخرین نسخه از این کاستوم رام هم که به تازگی منتشر شده، CyanogenMod 13.0 نام دارد که بر پایه‌ی کدهای اندروید 6.0 مارشمالو ساخته شده است.

► وجود موجودات فضایی هوشمند پیرامون ستاره‌ای در کهکشان
راه اندازی باجه صرافی بانک پارسیان درکاظمین و کربلا ◄

مطالب مرتبط
بنر