وجود موجودات فضایی هوشمند پیرامون ستاره‌ای در کهکشان

دوشنبه ، 9 آذر 1394 ، 13:38

بانکی دات آی آر: ماه گذشته اخبار گسترده‌ای منتشر شد که از احتمال وجود موجودات فضایی هوشمند پیرامون در ستاره‌ای در کهکشان ما خبر می‌داد.

به گزارش دیجی کالا، این ستاره‌ی کهکشان راه شیری، KIC 8462852 نام دارد و به خاطر این‌که دایم شدت نور آن بدون یک الگوی ثابت و مشخص تغییر می‌کند، این‌طور شک برانگیز شده و کنجکاوی خیلی‌ از دوستداران علم نجوم و فضا را تحریک کرده است.

چندی پیش سفینه‌ی «کپلر» (Kepler) ناسا کشف کرد که تغییر نور این ستاره به علت عبور یک یا چند حجم عظیم است که از جلوی آن عبور می‌کنند. اما حرکت این حجم‌ها از هیچ الگوی منظمی پیروی نمی‌کند.

از زمان مشاهده و پخش این خبر، فرضیه‌های زیادی مطرح شد. در یکی از این فرضیه‌ها که طرفداران کمی هم نداشته، گفته می‌شود شاید “ابر سفینه‌هایی باشند که به موجودات غیرزمینی تعلق دارند و دور ستاره می‌چرخند تا از آن انرژی بگیرند.”

اما محققان اطلاعات حاصله از تلسکوپ Spitzer Space ناسا را مورد مطالعه قرار دادند و به فرضیه‌ی قوی‌تر و منطقی‌تری که رسیدند. آن‌ها اعلام کردند که احتمالا این احجام فقط یک سری ستاره‌ی دنباله‌دار هستند که روی مدار خاصی دور ستاره‌‌ی KIC 8462852 می‌گردند.

محققان سعی کردند وضعیت ستاره را بر اساس طول موج پرتو فروسرخ مورد مطالعه قرار دهند تا وجود احجام گرم را در پیرامون آن تشخیص دهند. ولی از آن‌جایی که چنین پروتوهایی مشاهده نشد، این فکر قوت می‌گیرد که احتمالا این حجم‌ها فقط تعدادی ستاره‌ی دنباله‌دار هستند که در حالت نامنظمی حرکت می‌کنند.

یک ستاره‌ی دنباله‌دار بزرگ که ستاره‌ی اصلی محسوب می‌شود، در سال 2011 از جلوی KIC 8462852 عبور کرده بود و توده‌ای از ستاره‌های دنباله‌دار کوچک‌تر در 2013 از همان مسیر رد شدند.

در انتها لازم به ذکر است که محققان فرضیه‌ی «موجودات بیگانه» را رد نکرده‌اند ولی در این اتفاقات مرموز که از پیش توضیحی برای آن‌ها مشخص نیست، همیشه اگر هیچ دلیل و توجیهی برای موضوع پیدا نشد، فرضیه‌ی موجودات بیگانه به عنوان آخرین جواب احتمالی در نظر گرفته می‌شود.

► حس چشایی به مغز مربوط است، نه به زبان
سایانوجن چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر