دنیای وب به فلش پشت کرده است

سه شنبه ، 10 آذر 1394 ، 11:08

 

بانکی دات آی آر: در زمان زندگی اش، استیو جابز، مدیر عامل و از موسسان اپل، یکی از صاحب نظران و افراد دارای نفوذ کلام عمیق در جهان فنآوری به شمار می آمد. هرچند درخصوص برخی موضوعات حق با وی نبود، اما از سالها قبل درباره ی یک چیز حق با وی بود: مخالفت و عدم پذیرش فلش (Flash). پنج سال پس از اینکه جابز در نامه ای سرگشاده از تصمیم شرکتش درباره ی کنارگذاشتن فلش از دستگاه های هوشمند اپل دفاع کرد، و آنرا نرم افزاری نا امن و غیر قابل اطمینان خواند، بخش عمده ی صنعت اینترنت جهان نیز به همین نتیجه رسیده است.

امروزه فلش غالبا بعنوان نرم افزاری با ایمنی کم تلقی شده و هر روز شرکتهای بیشتری به این نرم افزار که روزی استانداردی در این صنعت محسوب میشد، پشت میکنند. از حیث دغدغه های امنیتی، موزیلا(Mozila) اخیرا پلاگین یا افزونه ی فلش را از پیش فرض مرورگر فایرفاکس حذف کرده است؛  آمازون آنرا در شبکه ی تبلیغاتی اش ممنوع کرده و شرکتهای دیگر نیز روندی مشابه را پیش گرفته اند. در اگوست 2015، تنها 22درصد از 1000 وبسایت برتر فهرست Alexa از فلش استفاده کرده اند، رقمی که چهار سال پیش حدود 50درصد بود.

بنرهای تبلیغاتی را شاید بتوان اخرین سنگر فلش دانست؛ اما هرچه شبکه های تبلیغاتی و مرورگرهای بیشتری فلش را کنار بگذارند، تبلیغ کنندگان نیز چاره ای به جز رها کردن فلش و روی آوردن به دیگر فناوریهای مشابه نخواهند داشت.

شکل زیر درصد وبسایتهایی را که از سال 2011 تا اگوست 2015 از فلش استفاده کرده اند را نشان میدهد:

برگرفته از statista

مترجم: مهرداد دستورانی

 

 

► چرا بازی‌های ایرانی نمی‌توانند رقابت کنند؟
کاهش هزینه‌های دولتی صنعت خودرو ◄

مطالب مرتبط
بنر