فشارهاى تورمى در سال آينده همچنان وجود دارد

شنبه ، 27 تیر 1388 ، 12:32

 

واحد اطلاعات اكونوميست در گزارش جديد خود از كاهش نرخ تورم ايران به ۱۹‎.۱ درصد در سال جارى خبر داد.  اكونوميست در گزارش ماه ژوئن ۲۰۰۹ خود همچون گزارش پيشين نرخ تورم ايران در سال گذشته را ۲۵.۵ درصد برآورد و پيش بينى كرد كه اين شاخص در سال جارى به ۱۹.۱ درصد كاهش يابد.

به نوشته اكونوميست، آمارهاى منتشر شده از سوى بانك مركزى ايران نشان مى دهند كه در سال مالى ۲۰۰۸ ميانگين نرخ تورم ايران به ۲۵‎.۵ درصد رسيده است كه از تورم ۱۷‎.۱ درصدى ثبت شده در سال پيش از آن از افزايش زيادى نشان مى دهد.


همچنين به اعتقاد اكونوميست گزارش هاى مختلف نشان مى دهد كه قيمت اقلام و خدمات ضرورى در ايران افزايش زيادى يافته و هزينه هاى وارداتى هم در حال رشد است. با توجه به اينكه احتمال دارد سياست مالى دولت همچنان توسعه اى باقى بماند، انتظار مى رود فشارهاى تورمى در سال هاى آينده همچنان وجود داشته باشد و قيمت كالاها اگرچه كاهش يافته اما در سطح بالايى باقى بماند. بنابراين اكونوميست پيش بينى مى كند كه تداوم روند نزولى، نرخ تورم ايران در سال ۸۹ را به ۱۶‎.۵ درصد خواهد رساند كه اين شاخص در سال هاى ۱۳۹۰ و ۹۱ به ترتيب معادل ۱۴ و ۱۳.۱ درصد خواهد بود.

در همين حال انتظار مى رود كه در سال ۱۳۹۲ تورم ۱۱‎.۵ درصدى براى كشور به ثبت برسد.

منبع: روزنامه ابرار اقتصادی

► پاسخ بهمنی به منتقدان اصلاح قوانین پولی و بانکی
معامله سه بلوك 5 درصدي بانك هاي صادرات و تجارت ◄

مطالب مرتبط
بنر