یخچالهای طبیعی از مهمترین عوامل تغییرات آب و هوایی(بخش اول)

شنبه ، 14 آذر 1394 ، 09:46

بانکی دات آی آر: فناوری های فضایی توان ما در جمع آوری داده و پارامترهای بسیار متنوع سیاره مان را افزایش داده است. دانشمندان از سراسر جهان تلاش می کنند بفهمند امروز چه اتفاقی برای آب و هوای کره زمین می افتد. در کوههای آلپ درفرانسه از داده های ماهواره ها برای درک شرایط آب و هوایی امروز در سال 2015 استفاده می می شود. بدون این فناوری ها نمی توانستیم به تصویر کلی از تغییرات آب و هوایی دست یابیم.

یک متخصص اندازه گیری از راه دور از دانشگاه گرونوبل که در کوههای آلپ در فرانسه، در ارتفاع 3200  متری در نزدیکی یخچال طبیعی "دوز آلپ" کار می کند، می گوید: "در اینجا شواهد تغییر آب و هوا تردید ناپذیر است. وقتی شرایط کنونی را با شرایط بیست سال پیش مقایسه می کنید، تفاوتها کاملا مشخصند: حجم و مساحت یخچالهای طبیعی مرتبا کمتر شده است. باید با ماهواره یخچالها را زیر نظر داشت. اندازه گیری با ماهواره جای اندازه گیریهای زمینی را می گیرد، چون اندازه گیری ماهواره ای از نظر مقیاس و گستردگی، محدودیت اندازه گیری های روی سطح زمین را ندارد".

وقتی تصاویر ماهواره ای سال 1985 را با تصاویر سال 2015 مقایسه کنیم و خواهیم دید یخچال های طبیعی چه اندازه کوچکتر شده اند. دلیلش اثر گل خانه ای یعنی تاثیر مستقیم گازهای گلخانه ای در سطح جو زمین است. امسال میزان گاز کربنیک به 400 پی پی ام رسید، 400 قسمت از یک میلیون قسمت‬، یعنی در هر یک میلیون لیتر از هوا، 400 لیتر گاز کربنیک وجود دارد، که بیشترین میزان در سه میلیون سال گذشته است. (1ppm  به این معناست که در هر یک میلیون لیتر از هوا، یک لیتر از این گاز وجود دارد).

ادامه دارد...
برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی



► آیا مصرف کنندگان مایل به خرید خودروهای تولیدی شرکتهای فنآوری هستند؟
انتشار نسخه های جدید iOS و عدم کارکرد اپلیکیشنها ◄

مطالب مرتبط
بنر