شکسته شدن رکورد دریافت مالیات در ایران

شنبه ، 27 تیر 1388 ، 14:19

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: با تحقق 110 درصدی درآمدهای مالیاتی در سال گذشته رکورد دریافت مالیات در ایران شکسته شد.

سیدشمس الدین حسینی در مراسمی که به مناسبت تجلیل از مودیان و دست اندرکاران مالیات برگزار شد، گفت: این درحالی است که در سال گذشته به لحاظ بحران جهانی ، حمایت هایی نیز از بخش تولید و فعالان عرصه اقتصادی شده است.

وی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و شناسایی مودیان جدید را یکی از علت های تحقق درآمدهای مالیاتی در سال 87 دانست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی مالیات را یکی از مهمترین ابزارها در جابجایی منابع، اصلاح الگوی مصرف وحفظ محیط زیست دانست و گفت: در بازتوزیع درآمد و ثروت نیز هیچ ابزاری کارآمدتر از مالیات نیست.

حسینی مالیات را ابزاری سالم برای تغذیه نظام اقتصادی کشور دانست و افزود: مالیات یکی از بهترین ابزار برای تامین منافع قشرهای مختلف جامعه است.

وی اظهار داشت: اگر قرار باشد سلطه بخش مالی بر بخش پولی کشور پایان یابد هیچ راهی جز توسعه نظام مالیاتی نداریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هم اکنون کمتر از هشت درصد تولید ناخالص داخلی مالیات دریافت می شود، اضافه کرد: این درحالی است که کف این میزان می تواند 20 درصد باشد و اگر ما بتوانیم 16 درصد از تولید ناخالص داخلی مالیات دریافت کنیم می توانیم هزینه های جاری کشور را از این راه تامین و درآمدهای نفتی را صرفا برای عمران و آبادانی و توسعه کشور بکار ببریم.

وی با بیان اینکه ما هنوز نتوانسته ایم 50 درصد هزینه های جاری را از طریق مالیات تامین کنیم بر ضرورت تحول در سیاست های مالیاتی، ساختار سازمان مالیاتی و سیره و فرهنگ مالیاتی تاکید کرد.

حسینی سال گذشته را از نظر مالیاتی سالی خوب توصیف کرد و گفت: امسال به لحاظ متاثرشدن اقتصاد کشور از بحران جهانی ، سال سختی خواهیم داشت و نظام مالیاتی کشور باید متناسب با این وضع انعطاف پذیر باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر شناسایی فعالان اقتصادی که تاکنون از پرداخت مالیات شانه خالی کرده اند، تصریح کرد: هنوز افراد و واحدهای زیادی از تور مالیاتی بیرون هستند .

وی از سازمان امور مالیاتی خواست با شناسایی این افراد تلاش کنند تا با فشار کمتر بر مودیان مالیاتی به اهداف موردنظر دست یابند.

منبع: واحد مرکزی خبر

► صندوق قرض‌الحسنه پس‌انداز ملي فردا گشايش مي‌يابد
سال بسيار سخت بودجه ◄

مطالب مرتبط
بنر