یخچالهای طبیعی از مهمترین عوامل تغییرات آب و هوایی( بخش پایانی )

دوشنبه ، 16 آذر 1394 ، 12:01

بانکی دات آی آر: فناوری های فضایی توان ما در جمع آوری داده و پارامترهای بسیار متنوع سیاره مان را افزایش داده است. دانشمندان از سراسر جهان تلاش می کنند بفهمند امروز چه اتفاقی برای آب و هوای کره زمین می افتد. در کوههای آلپ درفرانسه از داده های ماهواره ها برای درک شرایط آب و هوایی امروز در سال 2015 استفاده می می شود. بدون این فناوری ها نمی توانستیم به تصویر کلی از تغییرات آب و هوایی دست یابیم.

یک متخصص اندازه گیری از راه دور از دانشگاه گرونوبل که در کوههای آلپ در فرانسه، در ارتفاع 3200  متری در نزدیکی یخچال طبیعی "دوز آلپ" کار می کند، می گوید: "در اینجا شواهد تغییر آب و هوا تردید ناپذیر است. وقتی شرایط کنونی را با شرایط بیست سال پیش مقایسه می کنید، تفاوتها کاملا مشخصند: حجم و مساحت یخچالهای طبیعی مرتبا کمتر شده است. باید با ماهواره یخچالها را زیر نظر داشت. اندازه گیری با ماهواره جای اندازه گیریهای زمینی را می گیرد، چون اندازه گیری ماهواره ای از نظر مقیاس و گستردگی، محدودیت اندازه گیری های روی سطح زمین را ندارد".

آنی کازناوه، متخصص ارتفاع سنجی ماهواره ای در بندر کولیور در جنوب فرانسه می گوید: "سطح دریا هم چنان بالاتر می آید، این چیزی است که به کمک داده های ماهواره ای مرتب شاهدش هستیم. در نتیجه نسبت به تخمینی که زده ایم، یعنی مقدار میانگین 3.3 میلی متر در سال اطمینان زیاد داریم. اینجا در منطقه کولیور در مدیترانه سرعت بالا آمدن آب در حدود همین مقدار میانگین است".
سه عامل در آهنگ میانگین بالا آمدن آب دریاها به مقدار 3.3 میلی متر در سال نقش دارد: ده درصد این مقدار ناشی از آبیاری زمین های کشاورزی است، سی درصد ناشی از افزایش حجم آب به دلیل افزایش دماست، و شصت درصد آبی است که در اثر ذوب یخچالها و پوششهای یخی به دریاها اضافه می شود. اما 3.3 میلی متر مقدار میانگین است. در برخی نواحی بالا آمدن سطح دریا سرعتش خیلی بیشتر بوده است. آنی کازناوه می گوید که ناحیه هایی از سطح دریاهست که با سرعتی بیش از سرعت میانگین بالا می آید. دلیل اصلی این است که گرما به شکل یکنواخت و یکدست در دریاها انبار نشده است. یعنی مقدار گرمای ذخیره شده در آب دریا در نواحی مختلف فرق می کند و در غرب اقیانوس آرام، بالا آمدن سطح دریا چهار برابر سرعت میانگین بوده است.
باید پرسید که با داده هایی که فناوری ماهواره ای درباره تغییرات آب و هوایی در اختیار دانشمندان قرار می دهد، در نوامبر سال 2015 به کجا رسیده ایم؟ وضعیت اقلیمی زمین در سال 2015 را می توان به این ترتیب خلاصه کرد: وجود گاز گلخانه ای بیشتر در اتمسفر، افزایش دمای میانگین، بالا آمدن سطح دریا و ذوب یخچالها.
حالا در سال 2015 باید با عواقب کارهایمان مواجه شویم که کاملا مشخص است چه بوده است. دانشمندان حداکثر تلاششان را می کنند تا مانند پزشک در کنار بالین بیمار به بهترین تشخیص ممکن دست یابند. از آغاز تاریخ زمین تغییرات آب و هوایی درازمدت یا کوتاه مدت وجود داشته است. نکته نگران کننده این است که تغییرات کنونی در زمان بسیار کوتاهی رخ می دهد، یعنی در مقیاس طول عمر انسان.
نتیجه تمام مشاهدات قطعی است: آب و هوا در حال تغییر است. پرسش مهم این است: آیا باید نگران تغییر ناگهانی طی چند ده سال آینده باشیم؟ یا این خصوص باید بگویم که جواب را نمی دانیم!!

برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► آخرین تلاش‌ها برای رسیدن به توافق در پاریس
ساعات کاری و بازدهی آن ◄

مطالب مرتبط
بنر