پیش بسوی کشف راز قمرهای یخی مشتری(بخش دوم)

چهارشنبه ، 18 آذر 1394 ، 14:48

بانکی دات آی آر: سیاره مشتری و قمرهای آن مقصد برنامه آینده ی سازمان فضایی اروپا به نام JUICE هستند. مدل کوچکتری از منظومه شمسی را تصور کنید که در زیر سطح برخی از قمرهایش بیشتر از روی کره زمین، آب وجود دارد. این منظومه ی کوچک، مقصد آینده برنامه سازمان فضایی اروپاست.

نکته جالب برای ستاره شناسان، خاص بودن منظومه ی قمرهای مشتری و اقیانوسهای آب نهفته در زیر سطح بعضی از این قمرهاست. اگر فرض کنیم که منظومه مشتری و قمرهایش می توانست مانند یک منظومه خورشیدی باشد، باید گفت که مشتری، بختِ ستاره بودن را از دست داده است.
رییس بخش آزمایشگاه رصدخانه ی پاریس، پروفسور پیر دروسار(Pier Dorsar) در این باره می افزاید: "معمولاً می گوییم که مشتری ستاره ای ناکامل است، چراکه حد واسط زمین و ستاره هاست. مشتری جِرم کافی برای ایجاد واکنش گرما-هسته ای که انرژی ستاره را تولید می کند ندارد، همچنین با وجود داشتن هیدروژن، از دمای کافی برای ایجاد واکنشهای ستاره ای محروم است".

پژوهشگر ارشد پروژه JUICE معتقد است که شناخت منظومه مشتری و سیر تحول آن، درک بهتری از فرآیند شکل گیری و تحول سیاره های گازی غول پیکر و قمرهایشان بدست می دهد. او می گوید : "مشتری، سیاره برترین هاست. بزرگترین سیاره منظومه شمسی بوده و دارای بزرگترین توفان و بزرگترین منظومه اقماری پس از زحل (کیوان) و همچنین عظیمترین میدان مغناطیسی است. اگر بتوانیم اقیانوسی در قمرهای مشتری پیدا کنیم، می توان بررسی کرد که آیا محیط قابل زیست یا پذیرای هر نوعی از حیات، در آنها وجود دارد یا نه".

کاوشگر JUICE در مأموریت سه ساله خود به دور این سیاره عظیم خواهد گشت و سه قمر آن یعنی گانیمد، اروپا و کالیستو را بررسی خواهد کرد. قمرهایی که هر کدام برای خود سیاره ای هستند.

پیش از همه اینها باید هشت سالی در منظومه شمسی سفر کرد و قبل از هر چیز، باید بتوان از مدار زمین با امنیت خارج شد. یکی از خطیرترین لحظات یک مأموریت فضایی همین است.

مدیر پروژه در این باره می گوید: «برای من مرحله پرتاب از همه حساس تر است، باید به پرتابگرمان اعتماد کنیم، پرتابگری که قرار است (با نیروی گریز از مرکز) از مدار جاذبه زمین دور شود و ما را در مسیر درست قرار بدهد. در پایانِ این مأموریت، کاوشگر را برای اولین بار در مدار بزرگترین قمر مشتری قرار می دهیم. واضح است که قرار دادن یک ماهواره در مدارِ یک قمر، کار بسیار حساسی است".

ادامه دارد...

برگرفته از Discovery

مترجم: مهرداد دستورانی

 

► مواد غذایی نوین و قوانین مربوط به آنها
انتقاد از اضافه شدن کالاهای خارجی به طرح کارت اعتباری ◄

مطالب مرتبط
بنر