مواد غذایی نوین و قوانین مربوط به آنها

چهارشنبه ، 18 آذر 1394 ، 15:15

بانکی دات آی آر: کمیسیون اروپا مشغول بررسی مقررات مربوط به مواد غذایی موسوم به "موادغذای نوین"(Novel food)  است. این غذاهای نوین چه هستند و در حال حاضر در اتحادیه اروپا چه مقرراتی برای آنها وضع شده است؟

کارشناس مقررات مربوط به مواد غذایی در اداره فدرال بهداشت، سلامت زنجیره غذایی و محیط زیست بلژیک به این پرسش پاسخ می دهد: "آنچه ما "ماده غذایی نوین" می نامیم غذاهایی است که تا پیش از سال 1997 میلادی در اتحادیه اروپا مصرف نمی شد. مواد غذایی نوین شامل اجزای غذایی با ساختار مولکولی متفاوت یا گیاه یا حیواناتی مثل حشرات می شود که از قاره های دیگر به اروپا آورده شده اند. این محصولات پیش از این در اروپا خورده نمی شد و باید اطمینان حاصل شود که خوردن آنها برای سلامت افراد زیان آور نیست. این کار نیاز به آزمایش طولانی مدت دارد. بنابراین برای این که ماده ای غذایی وارد بازارهای اروپا شود، باید جواز خاصی دریافت کند. این مجوز پس از این داده خواهد شد که ارزیابی علمی نشان دهد ماده غذایی هیچ خطری برای سلامت افراد ندارد".

وی می افزاید: "از زمان اجرای مقررات در اتحادیه اروپا حدود صد جواز صادر شده است. مثلا برای دانه چیا(Chia) که گیاهش در آمریکای جنوبی می روید و مملو از چربی های امگا 3 است. همین طور مولکول های شکر جدید یا فیتوسترول (phytosterol) که می توان در مارگارین به کار برد و میزان کلسترول بدن را کاهش داد. اما غذاهای نوین و واردات آن به اروپا، به تغذیه محدود نمی شود، بلکه این قضیه، دلایل فنی هم دارد. مثلا صمغ جدیدی ساخته شده است که با آن چسبندگی آدامس های جدید، کم تر می شود و اگر کسی آنها را در خیابان بیاندازد پاک کردن و تمیز کردن خیابان راحت تر خواهد بود. برای غذاهای نوین مقرراتی هست که در سراسر اروپا اجرا می شود بنابراین مجوز ورود آنها به بازار در سراسر اروپا معتبر است".

برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► ساختمانی با ظرفیت تولید انرژی پاک
پیش بسوی کشف راز قمرهای یخی مشتری(بخش دوم) ◄

مطالب مرتبط
بنر