حسگر بی‌سیم جدید می‌تواند تا ابد کار کند

چهارشنبه ، 18 آذر 1394 ، 15:41

بانکی دات آی آر: گروهی از محققان دانشگاه «آیندهوون» در هلند موفق به ساخت یک حسگر بی‌سیم شدند که می‌تواند انرژی مورد نیاز خودش را تامین کند.

به گزارش دیجی کالا، با توجه به این که این روزها ما دستگاه‌های مختلفی با خودمان حمل می‌کنیم، کاملا معقولانه به نظر می‌رسد که راهی وجود داشته باشد تا این دستگاه بتوانند همیشه کار کنند. هرچند در این برهه‌ی زمانی، این کار غیر ممکن است چرا که تکنولوژی باتری‌ها هنوز به این اندازه پیشرفت نکرده است. اما به نظر می‌رسد محققانی در هلند با کار کردن بر قطعات سخت‌افزاری یک قدم کوچک در این مسیر برداشته‌اند. تلاش‌های آن‌ها به ساخت یک حسگر بی‌سیم منجر شده که می‌تواند انرژی مورد نیازش را از شبکه‌های بی‌سیم اطراف‌اش تامین کند.

این حسگر خاص به اندازه‌ی یک دانه‌ی شن سبک است و می‌توان آن را روی دیوارها قرار داد تا میزان دمای هوا، نور محیط، حرکت و میزان رطوبت را اندازه‌گیری کند. با توجه به این که اینترنت اشیا به سرعت گسترش می‌یابد و حضورش در عرصه‌های مختلف تکنولوژی پررنگ‌تر می‌شود، چنین حسگری قطعا در آینده جایگاهی خواهد داشت.

تیم محققان دانشگاه صنعتی آیندهوون (Eindhoven) در هلند تصمیم گرفته‌اند که این حسگرِ دمای بی‌سیم بتواند نیروی مورد نیازش را از طریق امواج الکترومغناطیسی در هوای اطراف‌اش تامین کند. به این ترتیب، نه تنها به یک شبکه‌ی Wi-Fi وصل می‌شود، بلکه می‌تواند خودش را شارژ کند. این حسگر تقریبا به اندازه‌ی 2 میلی‌متر است و می‌تواند به‌طور نامحدود کار کند. تنها نقطه ضعف آن در این مرحله این است که اگر فاصله‌ی بین آن و مودم بیش از دو و نیم سانتی‌متر باشد، کار نمی‌کند.

► 5 نکته‌ی موفقیت از زبان بیل گیتس
ساختمانی با ظرفیت تولید انرژی پاک ◄

مطالب مرتبط
بنر