الکامپ بیست و یکم افتتاح شد

دوشنبه ، 23 آذر 1394 ، 15:32

بانکی دات آی آر: بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی ایران (الکامپ 2015) صبح امروز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نمایشگاه الکامپ بیست و یکم صبح امروز با حضور معاون وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی افتتاح شد و در قالب این مراسم نصرالله جهانگرد از رایزنی‌های صورت گرفته برای ادغام مجدد دو نمایشگاه الکامپ و تلکام خبر داد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه نمایشگاه الکامپ اظهار کرد: صنعت فاوا در کشور نقش بسیار مهمی برعهده دارد و این نقش از این پس پررنگ‌تر نیز خواهد شد.

جهانگرد در عین با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تدوین برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در بررسی‌هایی که در این خصوص صورت گرفته 8 تا 9 شاخص برای بررسی در نظر گرفته شده است که در هر یک از این شاخص‌ها سنجش‌های لازم صورت گرفته تا مشخص شود طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی رشد در حوزه‌های مختلف به چه شکل بوده است. براین اساس متوسط رشد صنعت فاوای کشور 19.4 درصد بوده است که این رقم نسبت به متوسط سایر حوزه‌ها 2.5 تا سه برابر بالاتر بوده است.

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود با تاکید بر نقش صنعت فاوا که در رشد و توسعه کشور متذکر شد: پایین‌ترین ضریب سرمایه‌گذاری این بخش شاید مربوط به IT در کشاورزی است که در این حوزه هم درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در این بخش چندین برابر بیش از سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه‌ی صحبت‌های خود با بیان این‌که در قالب برنامه ششم توسعه اینگونه برنامه‌ریزی شده که این ضریب‌ها دو برابر شود، اظهار کرد: پیش‌بینی ما آن است که حدود 130 هزار میلیارد سرمایه‌گذاری در این بخش صورت بگیرد که از این میان 50 تا 60 درصد این رقم از سوی بخش خصوصی باید تامین شود.

جهانگرد در ادامه به سه نکته به عنوان مواردی که باید صنعتگران مورد توجه قرار دهند اشاره کرد و افزایش ظرفیت مهارتی نیروهای کار فعال در این حوزه را از جمله این موارد برشمرد و گفت: در دوران پساتحریم توجه بسیاری به این صنعت رخ خواهد داد.

وی در ادامه بحث حمایت بنگاه‌های بزرگ از بنگاه‌های کوچک‌تر و شرکت‌های نوپا را امری مهم برشمرد و ورود صنعت ICP در عرصه جهانی را از دیگر موضوعات مهم دانست.

ابوالحسن فیروزآبادی - دبیر شورای عالی فضای مجازی - نیز در این مراسم اظهار کرد: اگر اکنون با این حجم آلودگی هوا مواجهیم صنعت ICT از جمله راهکارهایی است که می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر در کشور حدود 21 تا 22 میلیون نیروی کار مشغول به فعالیت است، ادامه داد: از میان این افراد حدود 4 تا 4.5 میلیون نفر دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و حداقل مدرک لیسانس دارند که طی چهار سال آینده حدود چهار میلیون نفر دیگر به این جمعیت افزوده خواهد شد و طبق پیش‌بینی‌های ما ظرف سال‌های آینده شرایط به گونه‌ای پیش خواهد رفت که به ازای هر یک نفر نیروی کاری که تحصیلات کمتر از لیسانس دارد دو نفر با تحصیلات لیسانس به بالا در بازار کار حضور خواهند داشت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین اظهار کرد: اکنون یکی از مشکلات آن است که معمولا سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها کمی دشوار است. نکته‌ی دیگر که باید به آن توجه داشت آنکه در فضای پساتحریم باید به شکل سنجیده‌ای برخورد شود.

وی اضافه کرد: لازم است توجه داشته باشیم که ما هم مانند کشوری چون یونان نشویم. ما طی سال‌های تحریم در این حوزه چهار اپراتور و دستاوردهای متعدد داشته‌ایم که حال با برداشته شدن تحریم‌ها نباید این موارد را از دست بدهیم، در این شرایط اگر شرکت‌های خارجی هم مایل به فعالیت در ایران هستند می‌توانند در حوزه‌هایی مانند خدمات یا تولید محتوا ورود کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در حال حاضر نسبت صادرات صنعتی ما در حوزه ICT نسبت به کل رقم بسیار اندکی است که حدود 0.145 درصد می‌شود که این رقم عدد بسیار بدی است که باید تلاش کنیم در صورت ورود خارجی‌ها به این حوزه‌ بازار ما نابه‌سامان نشود. ما نباید شرکت‌های خارجی را به سمت یک سفره آماده هدایت کنیم، بلکه برپایه نگاهی مانند اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی پیش رویم.

ناصرعلی سعادت - رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور - هم در این مراسم اظهار کرد: 20 دوره از نمایشگاه الکامپ گذشته و الکامپ 21 را می‌توان شروعی مجدد برای این نمایشگاه دانست.

وی با اشاره به این‌که این نمایشگاه از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شده اظهار کرد: در سال جاری از 500 شرکت داخلی و بالغ بر 50 شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور داشته‌اند و در کل تقاضای صنعت فاوای ما به گونه‌ای است که کل فضای نمایشگاه را نیاز دارد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در پایان از تشکیل دبیرخانه دائمی الکامپ نیز خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، الکامپ بیست و یکم به عنوان بزرگترین نمایشگاه صنعت فناوری اطلاعات کشور، توسط سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور از تاریخ 23 تا ۲۶ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا شده و از ساعت 9 تا 17 پذیرای علاقه مندان این حوزه است.

بنا بر اعلام در الکامپ امسال که در مساحتی بالغ بر 26 هزارمتر مربع برگزار می شود، 50 شرکت خارجی از 15 کشور جهان و 450 شرکت داخلی شرکت می کنند و سالن 41 این نمایشگاه، به خدمات الکترونیک دولت اختصاص یافته است و سازمانها و نهادهای دولتی که در راستای تحقق دولت الکترونیک اقدام کرده اند؛ دستاوردهای خود را در این سالن به نمایش گذاشته اند.

► تحریم جدید اپل را چگونه دور بزنیم
طلبکاران پدیده شاندیز اریکه را تسخیر کردند ◄

مطالب مرتبط
بنر