ابزار سنجش آلودگی هوا برای عموم

شنبه ، 28 آذر 1394 ، 10:06

 

بانکی دات آی آر: به رغم اعلام اولین وضعیت قرمز آلودگی هوا در پایتخت چین، آلودگی هوا برای ساکنان این کلان شهر تازگی ندارد. اما ابزاری تازه آخرین پیش بینی میزان آلودگی هوا و حتی کنترل کیفیت هوا در خانه ها را نیز ممکن کرده است. این ابزار به نام  (Laser Egg) یا "لیزر تخم مرغی" ساخت یک شرکت کوچک چینی، پس از اعلام وضعیت قرمز با فروش بی سابقه ای همراه شده است. با قیمت 50 یورو، "لیزر تخم مرغی" میزان دقیق ریزترین آلاینده های هوا در واحد یک متر مکعب را بطور لحظه به لحظه اندازه گیری می کند.

موسس این شرکت می گوید: "آلودگی هوا کاملا نامرئی است. شما به هیچ وجه از میزان آلاینده های احیانا خطرناک موجود درخانه تان اطلاع ندارید. هدف ما ساختن ابزاری بود که کاربرد آن برای مصرف کننده بسیار ساده باشد و نحوه کار تصفیه کننده های هوا و کیفیت هوایی که تنفس می کنید را به شما بگوید".

شرکت "Air Visual" در چین توسط دو فرانسوی ساکن پکن تاسیس شده است. محصول شرکت، یک اپلیکیشن تلفن همراه است که با بهره بردن از داده های ایستگاه های کنترل کیفیت هوا در سراسر پکن و وضعیت هواشناسی، میزان آلودگی در چند روز آینده را به کاربران اطلاع می دهد.

یکی از موسسان شرکت می گوید: "می بینیم که وضعیت هوا بر کیفیت و میزان آلودگی تاثیر مهمی دارد. آلاینده ها همیشه وجود دارند اما وضعیت هوا و وزش باد برای پراکندن آنها اهمیت زیادی دارد. به نظر ما این عامل مهمی است. زیرا وضعیت هوا را نمی توانیم تغییر دهیم ولی آلایندگی را می توانیم".

درحالیکه آگاهی رسانی اهیمت زیادی دارد اما نکته اصلی کاستن از میزان آلودگی بویژه در کشورهایی مانند چین و همچنین در شهرهای بزرگ است.

برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► گرانی هندوانه به دلیل احتکار
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی 28 آذر 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر