انشقاق در اتحادیه اروپا درباره تحریم بانک ملى

چهارشنبه ، 31 تیر 1388 ، 15:00


 

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: دولت فرانسه از اقدام اتحادیه اروپا یک گام عقب نشست و خزانه داری فرانسه بازگشایی اسناد اعتباری - LC - بانک ملی را برای ذینفعان فرانسوی بلامانع اعلام کرد.


به گزارش واحد مرکزی خبر، محمود رضا خاوری این اقدام دولت فرانسه را عقب نشینی برخی کشورهای اروپایی در تحریم بانک ملی دانست و گفت: این تحریم؛ مبنای حقوقی و قضایی ندارد.


خاوری با بیان اینکه بانک ملی این موضوع را با جدیت پیگیری می کند؛ گفت: اتحادیه اروپا تاکنون نتوانسته است هیچ دلیلی برای تحریم ارائه کند.


وی دعوی ایران بر ضد اتحادیه اروپا را مربوط به دو موضوع دانست و افزود: یک موضوع مربوط به بانک PLC لندن( دارای تابعیت انگلیسی و مالکیت ایران ) و دیگری مربوط به خود بانک ملی است.


خاوری اظهار کرد: اتحادیه اروپا با این ادعا که بانک ملی مرتکب تخلف شده، موضوع تحریم را مطرح کرده و این در حالی است که تاکنون هیچ بازرسی اعزام نکرده است که ادعای آنان را مبنی بر تخلف بانک ملی تایید کند.


وی گفت: آنان حتی موارد اتهام را به بانک ملی اعلام نکرده اند که بتوانیم از خود دفاع کنیم و در پاسخ به این پرسش که بر چه اساس و استدلالی ادعا می کنید که ما مرتکب تخلف شده ایم؟ سکوت کرده اند.


مدیرعامل بانک ملی با تقبیح این کار تصریح کرد: اتحادیه اروپا به عنوان شریک تجاری ایران؛ قوانین شکلی و ماهوی را هم رعایت نکرده است.


وی با بیان اینکه دادگاه اروپا نیز متوجه شد در این پرونده، تخلف شکلی صورت گرفته است، گفت: آنان با این استدلال واهی که چون بانک ملی در تحریم است وبانک ملی لندن هم در کنترل بانک ملی بوده و ممکن است مدیران بانک ملی دستور تخلف به آنان بدهند؛ این بانک را تحریم کرده اند که تعجب بر انگیز و قصاص قبل از جرم است.


مدیرعامل بانک ملی این اقدام را به زیان حیثیت حقوقی اتحادیه اروپا دانست و افزود: این موضوع را تا نتیجه نهایی با جدیت پیگیری می کنیم.

منبع: واحد مرکزی خبر

► دستبردهاي سريالي از حساب هاي عابربانک
بهبود توزيع عادلانه درآمد در سال 87 ◄

مطالب مرتبط
بنر