دستبردهاي سريالي از حساب هاي عابربانک

پنجشنبه ، 1 مرداد 1388 ، 09:04

 

مرد جاعلي که با همکاري دو نفر ديگر به حساب هاي عابر بانک شهروندان دستبرد مي زد پيش از دستگيري در يک سانحه رانندگي جان باخت.

به گزارش خبرنگار ما پرونده اتهامي اين فرد و همدستانش در آخرين روزهاي سال گذشته در پي مراجعه صاحب يک حساب بانکي به پايگاه ششم پليس آگاهي تهران گشوده شد. اين شخص مدعي بود بدون اطلاع او کارت عابر بانکش غيرفعال و پنج ميليون تومان از حسابش برداشت شده است.

وي به کارآگاهان گفت؛ چند روز قبل وقتي از طريق يکي از عابر بانک هاي سطح شهر مي خواستم مبلغي پول از حسابم برداشت کنم فهميدم کارتم غيرفعال است. چون نياز مبرم به پول داشتم به شعبه يي که در آن حساب باز کرده بودم رفتم تا ماجرا را پيگيري کنم.وقتي به بانک رفتم و ماجرا را تعريف کردم، کارمند بانک از حرف هايم تعجب کرد و مدعي شد روز گذشته من به بانک رفته و خودم کارت را غيرفعال کرده ام. من که از همه چيز بي خبر بودم تاکيد کردم او اشتباه مي کند اما کارمند بانک با نشان دادن رسيد دريافت کارت عابربانک گفت شخصي ديروز با شناسنامه صاحب حساب به بانک رفته و ادعا کرده کارتش سرقت شده است.

به همين دليل کارت غيرفعال و کارت جديدي صادر و به او تحويل داده شد. من که تازه متوجه ماجرا شده بودم موجودي حساب را کنترل کردم و فهميدم پنج ميليون تومان از حسابم برداشت شده است. با ثبت اين اظهارات بازپرس شعبه چهارم دادسراي ناحيه 14 دستور آغاز تحقيقات را صادر کرد. بررسي هاي اوليه نشان داد به جز اين مورد دستبرد به حساب بانکي براي پنج نفر ديگر در همان شعبه رخ داده و از حساب هر يک از مالباختگان مبالغي بين 4 تا 9 ميليون تومان برداشت شده است.

از آنجا که شواهد نشان مي داد عامل همه سرقت ها يک باند است افسران ويژه، نحوه و نوع اين دستبردهاي پيچيده را بررسي کردند.در اين ميان يکي از اين گزينه ها که فکر کارآگاهان را به خود مشغول کرد دست داشتن يکي از کارمندان بانک در اين ماجرا بود. به همين دليل چند نفر از ماموران به طور نامحسوس کارمندان بانک را تحت نظر گرفته و به معاون شعبه به نام حميد مظنون شدند. اين سرنخ باعث شد بررسي ها روي رفتار مرموز حميد تمرکز يابد. در اين مرحله بازبيني تصاوير دوربين مدار بسته بانک نيز اطلاعاتي را در اختيار ماموران قرار داد که نشان مي داد جوان ديگري نيز در اين ماجرا دست دارد. در اين تصاوير چهره متهم حين دريافت کارت عابربانک جديد به خوبي مشخص و حاکي از آن بود که وي با هماهنگي معاون شعبه سرقت از حساب هاي بانکي را انجام داده است.

با به دست آمدن اين مدارک و شواهد که همگي بر گناهکار بودن دو مظنون صحه مي گذاشت آنها طي عملياتي ضربتي در مغازه يي واقع در منطقه تهرانسر بازداشت شدند.دستگيرشدگان که تصور نمي کردند دست شان براي پليس رو شده باشد وقتي در برابر تصاوير ضبط شده شان در بانک قرار گرفتند به دستبرد به حساب هاي بانکي اقرار کردند.

اعترافات متهمان به فاش شدن نقش هر يک از آنان انجاميد و مشخص شد ابتدا حميد که بر امور بانک و حساب مشتريان احاطه کامل داشته پس از بررسي موجودي حساب ها، طعمه مورد نظر را انتخاب مي کرده و سپس اطلاعات شخصي صاحب حساب را در اختيار شخصي به نام سعيد که جاعلي حرفه يي است قرار مي داده و به اين ترتيب اوراق شناسايي جعلي صاحب حساب ساخته مي شد.

در اين مرحله علي با در دست داشتن شناسنامه جعلي و در حالي که عکس او به آن الصاق شده بود به بانک مي رفت و ادعا مي کرد کارت عابربانک اش مفقود شده و تقاضاي صدور کارت جديد مي کرد و پس از آن به راحتي حساب هاي بانکي را مورد دستبرد قرار مي داد. با به دست آمدن اين اطلاعات تلاش ها براي دستگيري جاعل اصلي آغاز شد اما شواهد حاکي از آن بود که سعيد چند روز قبل در يک سانحه رانندگي فوت شده است.

هنگامي که بازجويي هاي فني از دو متهم ادامه يافت آنها به جز سرقت از حساب مشتريان بانک ها از ارتکاب کلاهبرداري از يکي از اداره هاي دولتي نيز پرده برداشتند و گفتند با استفاده از نامه هايي که سعيد جعل کرده بود نقشه شان را عملي کرده اند.حميد در اين باره گفت؛ يکي از اداره هاي دولتي در شعبه بانکي که معاونش بودم حساب داشت. من از مدت ها قبل اين حساب را زيرنظر داشتم و اطلاعات مربوط به آن را کنترل مي کردم تا اينکه به ذهنم رسيد از اين حساب هم سرقت کنيم.

بنابراين اطلاعات حساب را در اختيار سعيد گذاشتم و او هم يک نامه با مهر و سربرگ اداره جعل کرد و آن را در اختيار علي گذاشت. به اين ترتيب طبق نقشه مان علي به بانک آمد و خود را نماينده آن اداره معرفي و مبلغ 9 ميليون تومان از پول هاي اداره برداشت کرد.سرهنگ عباسعلي محمديان رئيس پليس آگاهي تهران درباره اين پرونده گفت؛ بر اساس شواهد موجود به نظر مي رسد سرقت هاي متهمان فراتر از موارد کشف شده است به همين دليل متهمان همچنان در بازداشت به سر مي برند و تحقيقات از آنان ادامه دارد.

وي همچنين در خصوص چگونگي افشاي فعاليت اعضاي اين باند گفت؛ مديران ارشد و ماموران حراست بانک اطلاعات مهمي را در اختيار کارآگاهان قرار دادند و همکاري آنان کمک بزرگي براي دستگيري متهمان بود.

منبع: بازتاب آنلاین

► رشد فقط 0.5 درصدى در انتظار اقتصاد ايران
انشقاق در اتحادیه اروپا درباره تحریم بانک ملى ◄

مطالب مرتبط
بنر