هزینه سفره "شب یلدا" برای خانواده‌ها

دوشنبه ، 30 آذر 1394 ، 15:15

بانکی دات آی آر: سفره "شب یلدا" برای یک خانواده (به طور متوسط چهار نفره) شامل میوه‌ها و تنقلات مرسوم از قبیل انار، هندوانه، خرمالو، ازگیل، آجیل شب یلدا و تنقلاتش بر اساس قیمت‌های روز بین 70 تا 120 هزار تومان هزینه دارد و می‌توان گفت میانگین قیمت خرید این محصولات با متوسط قیمت‌های سطح شهر حدود 90 هزار تومان است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، شب یلدا از راه رسید و بسیاری از مردم در تکاپوی تهیه سفره طولانی‌ترین شب سال برای دورهمی با خانواده، اقوام و دوستان هستند. شب یلدا که از سنت‌های قدیمی ایرانیان است برای بسیاری با میوه و خوراکی‌ها و تنقلات رنگین و متنوعش تداعی می‌شود و معنا پیدا می‌کند.

هندوانه، انار، خرمالو، ازگیل، آجیل و دیگر تنقلات از مهمترین خوراکی‌های شب یلداست؛ اقلامی که به طور معمول در ایام منتهی به شب یلدا با افزایش تقاضا روبرو می‌شوند. اتفاقی که باعث می‌شود بهانه به دست برخی سودجویان بیفتد و افزایش قیمت در بازار مصرف ملموس شود.

در روز‌ها و هفته‌های اخیر عرضه هندوانه در مغازه‌ها با کاهش قابل توجهی همراه و روند قیمت آن صعودی شد و از کیلویی 500 تومان در روزهای گذشته به هر کیلویی 4000 تومان رسید و امروز همزمان با یلدا کیلویی 6000 تومان و حتی بالاتر از آن در میوه فروشی‌ها عرضه می‌شود. مبلغی که دست کم 3500 تومان بیشتر از قیمت منطقی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای هندوانه شب یلدا اعلام کرده‌اند.

چراکه به گفته مدیر کل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی، تولید هندوانه برای شب یلدا بیش از نیاز است و عده ای در این ایام اقدام به احتکار این محصول کرده‌اند.

طبق اعلام این مقام مسئول در وزارت کشاورزی، با توجه به هزینه‌های تولید، قیمت منطقی برای هر کیلوگرم هندوانه بین 2000 تا 2500 تومان است.

بازار انار هم تفاوت چندانی با وضعیت هندوانه ندارد و قیمت‌ آن با نزدیک شدن به شب یلدا افزایشی شد و اکنون به طور متوسط کیلویی 7000 تومان فروخته می‌شود و حتی در برخی مغازه‌ها تا کیلویی 10 هزار تومان نیز دیده می‌شود. قیمت‌هایی که در تناقض با قیمت‌هایی است که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است.

به گفته ابوالقاسم حسن‌پور - مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی - با توجه به قیمت تمام شده انار و نرخ خرید محصول از باغدار، قیمت منطقی هر کیلوگرم انار درجه یک 4000 تا 4500 تومان است.

در میان سایر میوه‌هایی که در این‌ ایام با افزایش تقاضا روبرو می‌شوند می‌توان به خرمالو و ازگیل اشاره کرد. دو میوه‌ای که در کنار انار و هندوانه برای شب یلدا مشتریان خاص خود را دارد.

هر کیلوگرم خرمالو به طور متوسط 7000 تومان و ازگیل 10 هزار تومان عرضه می‌شوند. قیمت‌هایی که نشان‌دهنده روند افزایشی نسبت به هفته‌های قبل از شب یلداست.

همچنین هر کیلوگرم پرتقال، نارنگی و سیب درجه یک 5000 تومان و خیار بوته‌ای نیز 3000 تومان در مغازه‌های سطح شهر قیمت دارند.

در میان انواع آجیل و تنقلات، "آجیل شب یلدا" از بیشترین مصرف و تقاضا برخوردار است. آجیل شب یلدا با وجود اینکه بنا به گفته رییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان از 27 هزار و 500 تومان تا 37 هزار و 500 تومان قیمت کف و سقف برای آن تعیین شده است اما براساس نوع و میزان اقلام مصرفی‌اش قیمتی متفاوت در مغازه‌های سطح شهر دارد.

بررسی‌ قیمت‌های سطح شهر حاکی از آن است که هر کیلوگرم آجیل شب یلدا بین 35 تا 48 هزار تومان فروخته می‌شود.

در میان دیگر انواع آجیل و تنقلات هر کیلوگرم کشمش و نخودچی 13 هزار تومان، تخمه ژاپنی 40 هزار تومان، تخمه کدو 26 هزار تومان، تخمه آفتاب‌گردان 14 هزار تومان و تخمه هندوانه 18 هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین هر کیلوگرم باسلوق 16 هزار تومان، آلو قرمز 13 هزار تومان است و میوه خشک مخلوط که گران‌ترین خوراکی شب یلداست کیلویی 80 هزار تومان قیمت دارد.

اما بر اساس قیمت‌های متوسط میوه، آجیل و تنقلات "شب یلدا" سفره شب یلدا برای یک خانواده چهار نفره که شامل هندوانه، انار، خرمالو، ازگیل، آجیل شب یلدا و تنقلات باشد، به طور متوسط بین 70 تا 120 هزار تومان هزینه خواهد داشت؛ البته این قیمت بر اساس سلیقه افراد، تنوع اقلام، موقعیت محلی مغازه‌ها و قدرت خرید می‌تواند کمتر یا بیشتر از این باشد.

► حذف 7000 شغل در توشیبا
زور بانک‌ها به اصناف نرسید ◄

مطالب مرتبط
بنر