پارچه هوشمند برای ارتقای عملکرد ورزشکاران

سه شنبه ، 1 دی 1394 ، 13:28
بانکی دات آی آر: امروزه، تکنولوژی نقش مهمی در همه ورزش ها بازی می کند. مثلاً در تنیس، راکت های حساسی ساخته شده که ضربه را ثبت می کنند و لباس های هوشمند توانایی های ورزشکاران را اندازه گیری می کند.

اما اشکال لباس های هوشمندی که تاکنون ساخته شده اند اینست که حسگرهای متعددی دارند که لباس را سنگین می کنند و به رطوبت حساسند.

از اینرو در شهر کامبریج در بریتانیا بر روی فناوری جدیدی کار می شود که حسگرهای فعال در خود لباس هستند. به این معنی که فیبرهای اوپتیک در بافت پارچه به کار رفته اند. به گفته پژوهشگران در این زمینه، پارچه هوشمند، به نام زیفلکس (Xeflex) راحت و محکم است و اطلاعات زیادی به مصرفکننده می دهد.

مخترع این پارچه ی هوشمند می گوید: "تلاش می کنیم قدرت کشش الیاف اوپتیک را اندازه گیری کنیم. اینکار را به روش بسیار ارزانی، با اندازه گیری تغیرات ناشی از خم شدن الیاف، انجام می دهیم. با حرکت مفصلهای بدن ورزشکار الیاف خم می شوند و این خم شدن، خصوصیات نوری را در الیاف اوپتیک عوض می کند و در نتیجه نور بیشتری بازتاب می شود. با مشاهده تغییرات در نور منعکس شده، ما می توانیم میزان خم شدن مفصل را اندازه گیری کنیم و نتایج حاصل را برای بهبود عملکرد ورزشکار و بهینه تر کردن کار وی مورد استفاده قرار دهیم".

مصرفکننده از این لباس می تواند حرکات خود را بر اساس داده های دریافتی تنظیم کند و آن را بهبود بخشد. این تکنولوژی به جز تنیس در ورزش گلف و اسکی هم قابل استفاده است.

برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► اپلیکیشن خرید، برای هنگامی که فروشگاه بسته است!
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی 1 دی 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر