رضایت قطعه‌سازان از رونق بازار خودرو

چهارشنبه ، 2 دی 1394 ، 11:49

بانکی دات آی آر: پس از طرح تسهیلاتی ۲۵ میلیون تومانی خرید خودروی داخلی نزدیک به 120 هزار دستگاه خودروی داخلی به فروش رفت که در این زمان، برخی قطعه‌سازان نسبت به آینده صنعت ساخت قطعات خودرو ابراز امیدواری کردند و برخی دیگر رونق این بخش را نیازمند زمان بیشتری می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین،  در یک ماه گذشته و پس از پایان یافتن طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو و آغاز تحویل خودروها، برخی اقتصاددانان و کار‌شناسان بر این باورند که با توجه به نزدیکی بازار شب عید خرید خودرو واینکه انبار‌ها از خودرو خالی شده است، به نظر می‌رسد تولید به روال گذشته برگردد و بازار خودرو تکانی بخورد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، در مقابل برخی دیگر براین باورند که به‌‌ همان نسبت نیاز خودرو، فروش نیز به خودروی خارجی و داخلی تقسیم می‌شود و شاید دیگر خرید خودرو همانند زمان اعطای تسهیلات نباشد و به دلیل کاهش نقدینگی فروش خودرو با کاهش همراه شود.

گرچه همه نظرات روی حدس و گمان کارشناسان است و کمتر کسی بتواند نوسانات بازار خودرو را تا پایان سال پیش‌بینی‌ کند، اما برخی تسهیلات خرید خودرو، فروش و رونق صنعت قطعه‌سازی را بدون تاثیر و برخی دیگر نیز رونق در آینده نزدیک را پیش‌بینی‌می‌کنند.

دراین میان یک عضو انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان گفت: طبیعی است، با فروش خودرو و خالی شدن انبار‌ها هنوز به تولید خودرو نیاز است، از این رو پیش‌بینی‌ می‌شود صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در ماه‌های آینده کاملا از رکود فاصله گیرند و بتوانند بدهی‌ها و کسر‌ی‌هایشان را جبران کنند.

بهرام شهریاری معتقد است که پس از وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو نیز این صنعت رونق نگرفته است، اینکه گفته شود پس از وام ۲۵ میلیون تومانی موجی از پرداخت‌ها شکل گرفته باشد، نبوده است.

به گفته وی، ‌ اخیرا یکی از شرکت‌های خودروسازی اعلام کرده است که می‌خواهد بدهی‌های جدید را طی ۶۰ روز پرداخت کند، از این رو به نظر می‌رسد که این امر تا حدودی عوام فریبانه‌ باشد، اما اگر درست باشد، به نفع قطعه‌سازان است.

شهریاری در پاسخ به اینکه نگرانی از تولید دوباره و در انبار ماندن خودروهای داخلی زیاداست و در صورت رخ دادن‌این اتفاق باید چه راهکار دیگری در نظر داشت، گفت: قطعا این نگرانی وجود دارد، ‌البته قدرت خرید همچنان کم است. اما باید توجه داشت که در همین شرایط رقبای خارجی در حال فروش خودرو هستند، به این مفهوم که بخشی قدرت خرید مردم و بخشی دیگر نیز نارضایتی مردم را در بر دارد. از این رو این امر نشان می‌دهد که اگر مردم پول دارند، ‌ تمایل به خرید کالای خارجی دارند، چرا که تنوع بیشتری دارند و بیشتر به خواسته‌های مردم می‌رسند.

در این باره اما یک عضو دیگر انجمن قطعه‌سازان و خودرو سازان به فروش خودرو پس از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی امیدوار است.

فرهاد به‌نیا با اشاره به تاثیر فروش خودرو و به راه افتادن صنعت قطعه‌سازی گفت: از روزی که نوید وام خودرو آمد و فروش اولیه انجام شد، سفارشات افزایش یافته است، به گونه‌ای که در یک ماه گذشته صنعت قطعه‌سازی به راه افتاده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تیراژ تولید قطعه‌ساز از ۱۵۰ خودرو در روز به دو هزار خودرو رسیده است، افزود: در حال حاضر کارخانجات تولید قطعات خودرو با سفارشات زیادی همراه شده‌اند.

عضو انجمن قطعه‌سازان و خودرو سازان اظهار کرد: کارخانجات تولیدی با ظرفیت‌های بالا کار را ادامه می‌دهند. از این رو بازار شب عید امسال نیز با تعداد زیاد خودرو همراه می‌شود.

وی گفت: هر جا که تولید افزایش یابد، در صورت مدیریت مناسب نقدینگی تولید کماکان ادامه می‌یابد.
ارسال به فیسبوک

► سه منطقه سالم و سه منطقه به شدت آلوده پایتخت
بی‌توجهی مسکن به تلنگر دلار ◄

مطالب مرتبط
بنر