بازی های رایانه ای با همزاد مجازی

شنبه ، 5 دی 1394 ، 10:12

 

بانکی دات آی آر: انعکاس بدن و حرکات انسان در دنیای مجازی دیگر پدیده جدیدی به حساب نمی آید؛ دست کم برای آن هایی که تجربه یک دست بازی با پلی استیشن را دارند. اما پژوهشگری به نام میلتیادیس، از دانشگاه زوریخ، پروژه ای را به نام(Anywhere) ارائه داده است. این طرح، که بزرگترین و دقیقترین برنامه خلقِ یک همزاد مجازی به شمار می رود، به چند کاربر به طور همزمان این اجازه را می دهد که در یک فضای واحد مجازی با یکدیگر بازی کنند.

ابزار کار هم عینکی است که یک تلفن هوشمند در آن تعبیه می شود و یک دستکش مجهز به حسگرهایی که حرکات کاربر را با استفاده از فناوری کینکت (Kinect)، بدون هیچگونه اتصالی به نمایشگر انتقال می دهد.

این پژوهشگر درباره اجزای اختراعش می گوید: "یک پلاستیک، محصول اسید پلی لکتیک است که شما هم می توانید با استفاده از چاپگرهای سه بعدی آن را پرینت بگیرد. حسگرها انعطاف پذیرند و یک پودمان بدون سیم داریم. به اضافه یک سامانه محاسبه گر حرکات. بنابراین سیستم از ژیروسکوپ و شتاب سنج استفاده می کند".
به محض این که کاربر عینک را روی صورت می گذارد، خود را به طور کامل در فضای مجازی و بازی حس می کند. یک حسگر سیستم کینِکت که به نرم افزار جاوا متصل است، امکان مکانیابی دقیق را برای برنامه فراهم می کند.

او تفاوت این اختراع با فنآوری های پیشین دنیای بازی های رایانه ای اینگونه توضیح میدهد: "من به هیچ وجه نمی دانم که بدن در دنیای مجازی چه حالتی پیدا می کند. ولی همزاد رایانه ای دقیقا همان چیزی است که در قدیم می شد با یک “جوی استیک” یا دسته بازی هم کنترلش کرد. بدنتان نقشی ندارد، ولی اگر بتوانید بدن را همزمان در چنین فضایی ادغام کنید، یک پیشرفت بزرگ خواهد بود.»

این مخترع جوان به خوبی می داند که بازی های جنگی، یکی از اولین مشتریان فناوری ابداعی  او خواهند بود. او پیشاپیش طرحی را برای ارتقای این اختراع برای نمایش به موزه علمی-تخیلی واشنگتن ارسال کرده است.

برگرفته از Discovery

مترجم: مهرداد دستورانی

► گرانقیمت ترین آدرس های جهان
کارکرد فناوریهای فضایی بر زندگی روزمره ی انسان(بخش دوم) ◄

مطالب مرتبط
بنر