کارکرد فناوریهای فضایی بر زندگی روزمره ی انسان(بخش پایانی)

يكشنبه ، 6 دی 1394 ، 10:39

بانکی دات آی آر: چندی پیش با فرود تاریخی روبات "فیله"(Feile) به روی ستاره ای دنباله دار، گام مهمی در زمینه تحقیقات فضاییبرداشته شد.

در سازمان فضایی اروپا (ESA) بخشی با نام "دفتر برنامه انتقال فناوری" وجود دارد که آسان سازی  استفاده از فناوری فضایی را به عنوان هدف خود برگزیده است.

فناوری مورد استفاده در سفینه روزتا(Rosseta) سازمان فضایی اروپا، برای استفاده در بخش های گسترده ای از زندگی روزمره انسان بازتعریف شده اند. از تشخیص بیماری و یافتن حشرات ریز گرفته تا ساخت نسل تازه زیردریایی ها.

در اینجا به برخی موارد استفاده ی این فناوری های پیشرفته در زندگی عادی انسانها میپردازیم:

کمک به جراحی قلب باز
شرکت سدرات یک دستگاه تحلیل غبار را بر سفینه روزتا سوار کرده بود. همین فناوری توسط همین شرکت در مهندسی پزشکی و در دستگاههای ثبات بخش (Stabilizer) در جراحی قلب استفاده شد.

مهندس بازرگانی شرکت سِدرات تکنولوژی، می گوید: "ما دستگاه محرکی درست کردیم که لرزش را کنترل می کند. وقتی یک جراح عمل قلب باز می کند، قلب در درون قفسه سینه تکان می خورد. اقدامی که معمولا صورت می گیرد از کار انداختن موقتی قلب است که ریسک بالایی دارد. این راه حل تازه، لرزشهای قلب را کنترل کرده و تکانهای آن را کم می کند و به جراح امکان می دهد که در شرایط مناسب تری کار کند، آن هم در حالی که قلب همچنان می تپد".

ورزش
همین ایده در زمینه های دیگری نیز به بهره برداری رسیده، حتی در ورزش. وقتی پای اسکی سرعت در میان است، تعادل حرف اول را می زند. این دستگاه جلوی لرزش های خطرناک بر روی برف را می گیرد. همان کاری که در فضا هم بر عهده دارد.

مهندس بازرگانی شرکت سِدرات تکنولوژی، می افزاید: "ما با انتقال این فناوری، لرزش های چوب اسکی را کنترل کردیم و آن را در اسکی سرعت آزمودیم. توانستیم لرزش را مدیریت کنیم و آن را بالا و یا پایین ببریم تا در نهایت لرزش های چوب اسکی را خنثی کنیم".

از همان ماموریت های ابتدایی، فضا همواره به پیشرفت تمدن مدرن سرعت بخشیده است. امروزه بخش خصوصی بیش از پیش درگیر توسعه فناوری های فضایی است. اقتصاد و پیشرفت علمی، در راستای منافع مشترک، ناگزیر به همراهی گام به گام یکدیگرند.


برگرفته از Discovery

مترجم: مهرداد دستورانی

► برنامه نویسی رایانه ای برای کودکان پیش دبستانی
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی 6 دی 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر