برنامه نویسی رایانه ای برای کودکان پیش دبستانی

يكشنبه ، 6 دی 1394 ، 11:45

 

بانکی دات آی آر: آیا کودکان می توانند از سنین پنج تا هفت سالگی یعنی زمانی که یاد می گیرند بند کفش خود را گره بزنند، برنامه نویسی کامپیوتر نیز بیاموزند؟

پژوهشگران دانشگاه MIT  در همکاری با یک شرکت مخترع بازی های رایانه ای، برنامه ای به نام "اسکراچ" (Scratch) برای کودکان تهیه کرده اند که به صورت یک کاربرد آزاد iPad، چنین امکانی را فراهم می کند.

کودکان پنج تا هفت ساله به کمک برنامه اسکراچ می توانند برای بازی های رایانه ای سازوکار ویژه خودشان را برنامه نویسی کنند. در جریان این کار همچنین می توانند نحوه نوشتن و تولید برنامه های مستقل را نیز بیاموزند.

مسئول توسعه برنامه اسکراچ می گوید: "کودکان همزمان با کنترل ارقام در برنامه نویسی، می توانند از کنار هم چیدن بلوک های گرافیکی نیز استفاده کنند. درست مثل وصل کردن قطعه های لوگو. در این برنامه هر بلوک نقش یک رقم را دارد، یعنی با چسباندن بلوک ها به هم، در حقیقت یک برنامه رایانه ای می نویسند".

این برنامه، در حقیقت از برنامه اسکراچ در آموزش زبان الهام گرفته که توسط یک گروه پژوهشی در موسسه فنآووری ماساچوست توسعه یافت و اکنون میلیون ها نوجوان از هشت سال به بالا از آن استفاده می کنند. این طراحی جدید از برنامه آموزش زبان، به رشد فردی، اجتماعی و عاطفی نوجوانان کمک زیادی کرده است.

مدیر برنامه اسکراچ می گوید: "تمایل رو به رشدی در کمک به مردم برای آموزش برنامه نویسی به چشم می خورد و می بینیم که برنامه آموزشی اسکراچ به کودکان از پنج سال به بالا در در دسترسی به نیازها و رشد توانایی های آنها کمک کرده است".

این طرح که تا حد زیادی جنبه سرگرمی دارد، برای تبدیل تمرین ها و رابطه های تعاملی معمول کودکان با رایانه ها، به نوعی از برنامه نویسی در نظر گرفته شده است.
دکتر کالورت، مدیر مرکز رسانه های دیجیتال کودکان در دانشگاه جرج تاون می گوید: "روشن است که برخی مادران و پدران از صرف زمان طولانی با رایانه برای کودکان خود ناراضی اند و در عین حال برخی از آنها طرفدار فنآوری هستند. بنابراین استفاده از این برنامه می تواند متناسب با طرح والدین برای رشد ذهنی کودکانشان باشد".

امروزه برنامه نویسی نوعی سوادآموزی جدید است. رسانه ای است که در سازماندهی فکر و بیان ایده هایتان به شما کمک می کند. پیش از این برنامه نویسی کاری مشکل به نظر می رسید، اما اکنون می تواند به سادگی نوشتن معمولی باشد.

برگرفته از Discovery

مترجم: مهرداد دستورانی

► تراشه های حاوی شناسه ی فردی در بدن
کارکرد فناوریهای فضایی بر زندگی روزمره ی انسان(بخش پایانی) ◄

مطالب مرتبط
بنر