جهانی شدن و کشورهایی که بیشترین اثر را پذیرفته اند

چهارشنبه ، 9 دی 1394 ، 13:56

بانکی دات آی آر: درتعریف و در علم روابط بین الملل، جهانی شدن (Globalization) را فرایند یکپارچگی مردم جهان در یک جامعه ی واحد میدانند؛ بنحویکه برای مثال اتفاقات در نواحی دور دست باعث شکلگیری رخدادهای محلی میشوند، پیوندها و ارتباطات اجتماعی مردمان فراتر از روابط دولت ها میرود، از اهمیت مرزها و فواصل جغرافیایی کاسته میشود. در کل جهانی شدن موجب وابستگی و پیوند فزاینده ی دولتهای ملی به یکدیگر خواهد شد.

شاخص KOF برای سنجش میزان جهانی شدن در کشورهای مختلف جهان مورد استفاده قرار میگیرد. این شاخص براساس سه جنبه یا مجموعه ای از نمایه ها تنظیم میشود: شاخصهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی.

براساس داده های شاخص جهانی شدن KOF ، کشور ایرلند بالاتر از تمام 207 کشور مورد بررسی، از بالاترین میزان جهانی شدن برخوردار است. نمره ی ایرلند در این رتبه بندی 91.30 است که بالاتر از کشورهای هلند و بلژیک به ترتیب با نمرات 91.23 و 91.00  قرار گرفته است. نکته ی قابل توجه، قرار گرفتن شمار زیادی از کشورهای اروپایی در میان 15 کشور برتر شاخص جهانی شدن است؛ این امر را میتوان در استقرار اتحادیه اروپا و عضویت اکثر کشورهای عمده ی این قاره در آن دانست.

شکل زیر 15 کشوری را که بیشترین تاثیر از موج جهانی شدن را پذیرفته اند، نشان میدهد:

 


برگرفته از Statista

مترجم: مهرداد دستورانی

► کوادروفویل؛ شناوری برای پرواز بر روی آب!
احترام در محیط کار ◄

مطالب مرتبط
بنر