زندگی ساده تر در ابعــادی کوچک تر

پنجشنبه ، 10 دی 1394 ، 10:17

بانکی دات آی آر: این پروژه ای است که هم اکنون پژوهشگران موسسه معماری پیشرفته در شهر بارسلون اسپانیا در حال کار روی آن هستند. آنها سعی دارند ساختمانهایی الهام گرفته از هنر "کاغذ و تـا" یا "اوریگامی" (origami) طراحی کنند.

با استفاده از اریگامی می توان ساختمانهایی ساخت که قابل تاشدن و جمع شدن باشند و در صورت لزوم با افزایش دما می توان این لایه های تا شده را باز کرده و آن را بزرگتر کرد.

پژوهشگران اکنون به دنبال یافتن ماده ای هستند که قابلیت خم شدن و تا شدن، و همچنین قابلیت برگشت به شکل اولیه را داشته باشد.

به گفته ی یکی از پژوهشگران: "ما به دنبال یافتن ماده ای هستیم که بتواند از حالت انعطاف پذیری خارج شده و شکلی جامد بخود بگیرد و بتواند مانند یک عنصر ساختاری در ساختمان عمل کند تا آن را جایگزین مواد کنونی کنیم".

این پروژه که با نام "هندسه انتقالی" شناخته شده، از قطعاتی مثلثی شکل برای درست کردن ساختار اوریگامی استفاده می کند. این تیم می تواند قطعات این نوع ساختمانها را در هر جهتی که مایل باشد تغییر دهد.

با حرارت دادن هر کدام از قطعات این ساختمان می توان آن بخش را نرم کرد و به آن بخش قابلیت کشیده شدن داد تا در نهایت به شکل دلخواه دست یافت. سپس برای ثابت کردن شکل جدید، باید آن بخش را خنک کرد. پس از سرد شدن، قطعه مد نظر کاملا سفت و سخت و غیرقابل حرکت می شود و با نرم کردن، می توان دوباره شکل آن را عوض کرد.

برای گرم کردن این پلیمرها از جریان الکتریسیته استفاده می شود. زمانیکه درجه حرارت به 62 درجه سانتیگراد برسد قطعات حالتی ارتجاعی پیدا می کنند و امکان خم شدن و پیچ و تاب دادن به آنها فراهم می شود.

بوسیله پهپادهایی که با سیم به اطراف قطعات بسته شده نیز می توان میزان کشش مورد نظر هر قطعه را تعیین و اعمال کرد. آنها سپس شکل جدید بنا را به مدت 2 دقیقه در کنترل خواهند داشت تا بتدریج بنا سرد و سفت شود.

مدیر این پروژه نیز می گوید: "می توانیم مانند بعضی حیوانات، خانه هایمان را همراه خودمان به طبیعت ببریم و می توانیم آن را متناسب با نیازمان تغییر شکل دهیم. اگر خانواده ای بزرگ داشته باشیم و بخواهیم خانه را بزرگ کنیم و یا اگر به دلیل نور و یا دمای خارج از خانه بخواهیم خانه ای شفاف تر داشته باشیم می توانیم آن را تغییر شکل دهیم. بنابراین خانه ما این قابلیت را دارد تا با شرایط زندگی ما تطبیق یابد و حتی می توانیم آن را در ساکمان قرار دهیم و سپس دوباره آن را درآورده و بنایی سه بعدی بسازیم".

این گروه تحقیقاتی احتمال می دهد که در آینده ای نزدیک دست کم بتوان خانه هایی تابستانی، و یا ساختمانهای کاربردی به این شیوه ساخت.

برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

► تیر چراغ برق، محلی برای شارژ خودروها
کنترل گوشی هوشمند با حرکات دست ◄

مطالب مرتبط
بنر