سهم مسکن از وام بانکی به حداقل رسید

شنبه ، 12 دی 1394 ، 16:00

بانکی دات آی آر: گرچه بخش "مسکن و ساختمان" در هشت ماهه ابتدایی امسال حدود 23 هزار میلیارد تومان از مجموع تسهیلات پرداختی بانکها را به خود اختصاص داده اما سهم دریافتی این بخش از کل تسهیلات را نسبت به چهار دوره مشابه گذشته در حداقل قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، امسال یکی از پربارترین دوره‌ها برای تکان در میزان وام های مسکن بود و از ابتدای سال تاکنون چند مصوبه در رابطه با افزایش حجم این وام و یا ایجاد تسهیلات جدید به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و عمدتا به اجرا در آمده است.

بر این اساس صندوق پس انداز مسکن یکم (خانه اولی‌ها) با سه سطح وام 60،40 و 80 میلیون تومانی در دستور کار بانک مسکن قرار گرفت و متقاضیان با سپرده گذاری حداقل یکساله قادر به دریافت این وام هستند. از سویی دیگر وام خرید و ساخت که تا پیش از این 35 میلیون تومان و بعلاوه جعاله 45 میلیون تومان می شد نیز با مصوبه ای دیگر به 60 میلیون و با جعاله به 70 میلیون تومان افزایش یافت.

در کنار این تسهیلات بانک مسکن، شورای پول و اعتبار مصوب کرد تا بانکهای تجاری نیز بعد از چند سال ممنوعیت به ارائه وام مسکن وارد شده و از در سه سطح 50 ،40 و 60 میلیون تومانی نسبت به پرداخت تسهیلات مسکن اقدام کنند که البته بانکهای تجاری با وجود گذشت چند ماه از این مصوبه هنوز به طور جدی به دلیل عدم وجود نقدینگی لازم تسهیلاتی در این رابطه ارائه نکرده اند.

با این وجود با توجه به اینکه هنوز مدت زیادی از اجرایی شدن برخی از این مصوبات نگذشته و حتی در مواردی در دستور کار هم قرار نگرفته اند، آخرین آمار منتشره بانک مرکزی از تسهیلات دهی بانکها حاکی از کاهش مسکن و ساختمان از مجموع وامهای هشت ماه گذشته نسبت به دوره‌های مشابه قبل است.

این در حالی است که از فروردین تا پایان آبانماه امسال حدود 220 هزار میلیارد تومان تسهیلات در شبکه بانکی پرداخت شده که حدود 23 هزار میلیارد تومان آن به حوزه مسکن و ساختمان اختصاص دارد. این رقم در حالی 10.5 درصد از کل مبلغ را تشکیل می دهد که در هشت ماه اول سال قبل 12.3 درصد کل تسهیلات در این بخش توزیع شده بود. به طوری که از 206 هزار میلیارد تومان حدود 25 هزارو 300 میلیارد برای مسکن و ساختمان بود.

همچنین در سال 1392 از حدود 148 هزار میلیارد تومان کل تسهیلات بانکی در هشت ماه اول، 19.8 هزار میلیارد معادل 13.4 درصد کل و در همین بازه زمانی در سال 1391 حدود 13.4 درصد یعنی حدود 15.6 هزار میلیارد از کل 116 هزار میلیارد تومان وام اعطایی به مسکن و ساختمان رسیده است.

بنابراین گزارش، گرچه مبلغ دریافتی مسکن و ساختمان در هشت ماهه های مشابه در چهار سال گذشته در مقاطعی با افزایش هم همراه بوده ولی در مجموع میزان سهم این بخش از کل تسهیلات پرداختی در سالهای گذشته با کاهش همراه شده و حتی در فاصله امسال و سال قبل حدود دو درصد ریزش دارد.

آنطور که گزارش بانک مرکزی نشان می دهد از 23 هزار میلیاردی که بخش مسکن و ساختمان تا پایان آبانماه جذب کرده است، 19.9 درصد معادل 4500 میلیارد تومان برای سرمایه درگردش و همچنین بالغ بر 40 درصد یعنی حدود 9300 میلیارد تومان به تسهیلات خرید مسکن تعلق داشته است. با این وجود بعید نیست که در ادامه با توجه به افزایش توزیع تسهیلات جدید بانک مسکن ، سهم این حوزه تا پایان سال نسبت به گذشته با افزایش همراه شود.

► رشد زیرپوستی بورس
احتمال رسیدن قیمت نفت به کمتر از 10 دلار! ◄

مطالب مرتبط
بنر