آینده خاکستری طلای سیاه!

يكشنبه ، 13 دی 1394 ، 15:43

بانکی دات آی آر: یک سال قبل پس از آن‌که قیمت نفت ظرف شش ماه 50 درصد کاهش یافت، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند در سال 2015 یک احیای قیمت رخ خواهد داد در حالیکه بسیاری از فعالان بازار نظر دیگر داشتند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، اکنون مشخص شده که حق با فعالان بازار بوده و نفت در سال جاری نیز یک سوم دیگر ارزش خود را از دست داد. تحلیلگران اکنون پیش‌بینی می‌کنند در سال 2016 یک افزایش قیمت رخ خواهد داد، در حالی که فعالان بازار مخالف این نظر هستند.

اختلاف در این دو نظریه بر سر این است که در واکنش به مازاد عرضه جهانی نفت که از سوی برخی تحلیلگران حدود دو میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود، چه اتفاقی خواهد افتاد.

بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند یک احیای قیمت در پایان سال 2016 متوسط قیمتها را در کل سال بالا ببرد، بطوریکه تولید به ویژه در آمریکا به دلیل بدهی‌های شرکت‌های حفاری و درآمد پایین کاهش خواهد یافت.

اما فعالان بازار می‌گویند تحلیلگران چشم‌انداز خود را برای سال 2015 براساس منطق مشابه مطرح می‌کنند و آن را مجددا برای سال 2016 اشتباه می‌دانند بطوریکه تولید‌کنندگان نفت در حال کاهش هزینه‌های خود هستند تا در بلند‌مدت بقا داشته باشند و تولید نفت را در قیمت‌های پایین ادامه دهند.

اوشتین برنتسن مدیرعامل شرکت بازرگانی استرانگ پترولیوم سنگاپور با بیان اینکه شرکای نفتی هزینه‌های خود را برای آماده شدن برای تحمل قیمت‌های پایین نفت برای سال‌های پیشرو کاهش داده‌اند، افزود: دوران قیمت‌های بالای نفت تمام شده است یا دستکم برای دو تا سه سال آینده اینطور خواهد بود.

با توجه به اینکه قیمت نفت برنت به پایین ‌ترین سطح 11 سال گذشته و کمتر از 36 دلار رسید، برخی تحلیلگران همچنین علایمی را نشان می‌دهند که در حال بازبینی برآوردهای خود هستند.

بانک مورگان استنلی در تازه‌ترین یادداشت خود که قبل از کریسمس با عنوان "فشارهای نزولی روی نفت در سال 2016 رو به افزایش است" منتشر شد اعلام کرد که امید به تعادل مجدد بازار در سال 2016 همچنان با مشکلات جدی روبرو است.

اما تحلیلگران باید پیش بینی خود را به شدت تنزل دهند تا انتظارات برای احیای قیمت‌ در سال 2016 تغییر کند.

تازه‌ترین تحقیق رویترز از 31 تحلیلگر نشان داده که متوسط قیمت نفت برنت در سال آینده 57 دلار و 95 سنت در هر بشکه است که بیش از 20 دلار بالاتر از قیمت‌های کنونی در بازار است.

بیشتر تحلیلگران معتقدند کاهش تولید بازار را در سال‌های آینده متحول خواهد کرد.

ریک اسپونر تحلیلگر ارشد بازار نفت با بیان اینکه انتظار دارد متوسط قیمت نفت برنت 45 دلار در هر بشکه با نوسان زیاد باشد گفت: ما احتمالا به یک بازار متعادل نزدیک‌تر خواهیم شد.

اما بازار همچنان علایم کمی از اعتقاد به احیای قیمت حتی در اواخر سال 2016 را نشان می‌دهد.

فعالان بازار میگویند، منحنی قیمت نفت برنت نشان می‌دهد یک افزایش کمتر از هفت دلار در هر بشکه بین قرار‌داد‌های تحویل ماه فوریه 2016 تا دسامبر اتفاق خواهد افتاد که بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی و بیانگر اعتماد کمتر به هرگونه افزایش در سال آینده است.

در همین حال متوسط ارزش ماهانه قرار‌داد‌های برنت برای سال 2016، 40 دلار و 89 سنت در هر بشکه است که تنها سه دلار و 50 سنت بالای قیمت کنونی و بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی تحلیلگران برای متوسط امسال است.

منحنی قیمت نفت سبک آمریکا تقریبا همین شرایط را دارد.

در سال 2015 قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به طور متوسط به ترتیب 53 دلار و 60 سنت و 48 دلار و 76 سنت در هر بود.

در میان نظرات تحلیلگران رویترز درباره چشم انداز بازار در حدود یک سال قبل، پیش بینی موسسه سیتی گروپ بیشتر به این آمار نزدیک بود و پیش بین کرده بود که نفت برنت و نفت آمریکا به طور متوسط به ترتیب 63 و 55 دلار در هر بشکه خواهد بود. تمام دیگر پیش‌بینی‌ها انتظار داشتند که قیمتها با سرعت بیشتری احیا خواهد شد.

► آسمان بورس آبی شد
راه‌اندازی 7 منطقه آزاد دوباره در مجلس رای‌گیری می‌شود ◄

مطالب مرتبط
بنر