بی‌اعتنایی اقتصاد به قطع روابط کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران

سه شنبه ، 15 دی 1394 ، 15:48

بانکی دات آی آر: در حالیکه یک اقتصاددان اماراتی مدعی شد تهران از قطع روابط سیاسی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ضرر اقتصادی بیشتری خواهد دید، اما طبق آمار بانک جهانی، تنها پنج درصد از صادرات ایران به این کشورها انجام می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، عربستان سعودی روز یکشنبه در پی حمله معترضان به سفارتش در تهران و انتقاد ایران از اعدام یک روحانی شیعه برجسته در این کشور، روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد. امارات متحده عربی هم روز دوشنبه سطح روابط دیپلماتیک با ایران را به کاردار کاهش داد و از ایران خواست شمار دیپلماتهایش در این کشور را کاهش دهد.

دکتر محمد الاسومی، متخصص اقتصاد و توسعه اجتماعی در امارات و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در گفت‌وگو با گالف نیوز مدعی شد: وخامت روابط در آینده نزدیک احتمالا به حوزه سیاسی محدود شده، اما هر گونه پیامد اقتصادی برای اقتصادهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اندک خواهد بود.

وی در ادامه گفت: اگر ایران به این بازی ادامه دهد، تیرگی روابط به اقتصاد این کشور بیشتر ضربه می‌زند. ایران به مدت چهار سال تحت تحریم بوده و اگر روابط بدی با اقتصادهای عضو شورای همکاری خلیج فارس داشته باشد، ضرر بیشتری خواهد دید.

این اقتصاددان اماراتی مدعی شد: تیرگی روابط مشکل بزرگی برای اقتصادهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیست زیرا تجارت ما با ایران محدود بوده و فرصتهای دیگری وجود دارند.

این ادعا در حالی مطرح شده که امارات در 15 سال گذشته یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران بوده و طبق آمار رسمی این کشور، صادرات غیرنفتی امارات به ایران در سال 2014 به 11.5 میلیارد دلار بالغ شد که عمدتا یک تجارت یک سویه بوده است.

بر پایه آمار سال 2014 بانک جهانی، تنها پنج درصد از صادرات ایران به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس انجام می‌گیرد که دو درصد به عربستان، دو درصد به امارات و یک درصد به عمان بوده است.

ایران از زمان وضع تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا، عمدتا از امارات و چین کالا وارد کرده است و میزان وارداتش از امارات از 14 درصد در سال 2000 به 39 درصد در سال 2014 افزایش یافت. در مدت مذکور میزان واردات ایران از چین از هفت به 33 درصد افزایش یافت.

صندوق بین المللی پول برآورد کرده است برداشته شدن تحریمهای اقتصادی علیه ایران در سال 2016 به میزان یک درصد بر رشد تولید ناخالص داخلی امارات در فاصله سال 2016 تا 2018 اضافه خواهد کرد. همچنین امیدهایی نسبت به افزایش سرمایه گذاری ایرانی در بخش املاک امارات وجود دارد.

دوبی زیرساخت تجاری توسعه یافته ای دارد اما هر گونه تنش سیاسی، ممکن است مزایای مذکور را کمتر کرده یا به تاخیر بیاندازد.

بازارهای سهام کشورهای حوزه خلیج فارس روز دوشنبه در واکنش به تنش دیپلماتیک عربستان با ایران، ریزش چشمگیری را تجربه کردند. بازار سهام عربستان که بزرگترین بازار منطقه است، با 2.4 درصد کاهش در 6788.13 واحد بسته شد. شاخص سهام دوبی 1.6 درصد و شاخص ابوظبی 1.3 درصد عقب نشینی کرد. بازار دوحه هم 2.6 درصد ریزش داشت.

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز 16 دی 94
آخرین اظهارنظر درباره خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا ◄

مطالب مرتبط
بنر