بهشت های مالیاتی میلیاردها دلار از پولهای شرکتهای فناوری را جذب خود کرده اند

چهارشنبه ، 16 دی 1394 ، 11:56

بانکی دات آی آر: براساس آخرین مطالعه ای که درباره ی بهشت های مالیاتی در سال 2015 انجام گرفته است، 500 شرکت بزرگ آمریکایی در مجموع 2.1 تریلیون دلار را در آنسوی آبها نگه داشته اند تا مشمول مالیاتهای ایالات متحده نشوند.

یکچهارم از این مبلغ هنگفت (549.7 میلیارد دلار) متعلق به 10 شرکت تکنولوژیک میباشد که در شکل زیر نیز مشخص شده است. در میان این شرکتها، اپل با نگاه داشتن 181 میلیارد دلار در خارج از مرزهای مالیاتی ایالات متحده، بیشترین مقدار پول نقد در بهشت های مالیاتی را دارد. پس از اپل، شرکتهای مایکروسافت و آی بی اِم به ترتیب با 108.3 و 61.4 میلیارد دلار، شرکت سیسکو که در رده ی چهارم فهرست جای گرفته، با داشتن 59 شرکت تابعه ی مستقر در بهشت های مالیاتی، از این حیث شاخص ترین شرکت است.

نتایج این مطالعه، که از سوی موسسه ی عدالت مالیاتی برای شهروندان انجام گرفت، نشان میدهد که شمار شرکتهای تابعه ی غولهای فنآوری در بهشت های مالیاتی ارتباط چندانی با میزان مالیاتی که توسط این شرکتهای بزرگ دور زده میشود، ندارد. درعوض، مشخص شده است به رغم کاهش شرکتهای تابعه در کشورهای کوچکی که بهشت مالیاتی هستند، میزان پولی که در خارج از مرزهای آمریکا نگه داشته میشود افزایش چشمگیری یافته است. در مطالعه ی مذکور دو توضیح برای این امر ارائه شده است: اول اینکه برخی شرکتها ممکن است شمار دقیق و کامل شرکتهای تابعه ی خود را گزارش نکنند و مجازاتها و جریمه های ناچیز این کار را بپذیرند؛ دوم اینکه این شرکتهای بزرگ میتوانند به راحتی مبالغ هنگفتی را در چند شرکت تابعه ی معدود نگاه دارند، اقدامی که اصطلاحا "دوبل ایرلندی" (Double Irish) نامیده میشود.

 


برگرفته از Statista

مترجم: مهرداد دستورانی

► فناوریهای برتر LEDها(بخش اول)
کسب و کار پرداخت موبایلی اسکوئـر(Square) ◄

مطالب مرتبط
بنر