سهم 39 درصدی بانک ها از حجم معاملات

شنبه ، 10 مرداد 1388 ، 09:50

 

در هفته گذشته صنعت استخراج نفت و گاز خام بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. تنها شرکت این صنعت، حفاری شمال در هفته قبل 14 هزار و 379 دفعه با حجم 240 میلیون سهم و ارزش 375 میلیارد و 489 میلیون ریال معامله شد. «حفاری» که آخرین شرکت پذیرفته شده در بورس تهران است . سهام شناور این سهم هفته گذشته به حدود12.7 درصد رسید که اولین شرکتی است در پنج جلسه عرضه شده و توانسته 15.7 درصد بازده برای خریداران ایجاد کند. همچنین صف خرید 32 میلیونی باقیمانده آخرین روز معاملاتی هفته این سهم حاکی از استقبال فعالان بازار سرمایه است.


بانک ها پر معامله اما منفی
بیشترین حجم مبادله سهام مربوط به بانک ها و موسسات اعتباری بوده که 39.35 درصد از کل حجم معاملات را به خود تخصیص داده اند. بیشترین حجم در صنعت مربوط به بانک ملت بوده که 15.7 درصد حجم معاملات این صنعت را به خود اختصاص داده که با پرداخت 170 ریالی سود نقدی به قیمت 1027 ریال رسید و در چهار روز با حجم 116 میلیون سهم معامله شده و به قیمت عرضه اولیه خود که در بهمن سال گذشته عرضه شد، رسید. پس از بانک ملت، بانک صادرات ایران 9.2 درصد از کل حجم معاملات این صنعت را داشته است. «بصادر» در خردادماه وارد بورس شده و پس از 27 روز معاملاتی به مجمع رفته و 102 ریال سود بین سهامداران تقسیم کرد و سهم این بانک هم پس از مجمع به قیمت عرضه خود برگشت. همچنین در هفته گذشته شرکت های این صنعت بدون بازدهی یا با بازدهی منفی بوده اند.


مخابرات محور توجه هفته
شرکت مخابرات در همه موارد حجم، ارزش و دفعات معاملات هفته قبل رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. «اخابر» پس از ارائه صورت های مالی با افت و خیز فراوان و تغییرات ناگهانی سود خالص که براساس سود شرکت های استانی حاصل می شد و تغییری حدود 300 درصد داشت به مجمع عادی رفت و در مجمع پس از بخشودگی سود تکلیفی دولت، 140 ریال سود تقسیم کرد. این شرکت در اولین روز پس از بازشدن نماد به علت نداشتن حجم مبنا، قیمت سهامش از 1293 ریال پس از مجمع به مبلغ 1518 ریال رسید و خریدار اصلی سهام مخابرات در این روز شرکت مهر اقتصاد ایرانیان بوده است. از طرفی صحبت هایی مبنی بر عرضه بلوکی این شرکت به سهامداران خارجی به قیمت 3000 ریال به ازای هر سهم می شود که عده ای عرضه بلوکی را علت اصلی توجه مهر اقتصاد ایرانیان می دانند. پس از اولین روز بازشدن این نماد توجه بیشتری از سوی فعالان به این شرکت شد و دو روز آخر معاملات هفته را با صف خرید طولانی به پایان برد.


پر بازده ترین هفته
بیشترین بازدهی هفته گذشته را حق تقدم الکتریک شرق به میزان 17.2درصد داشت. حق تقدم الکتریک شرق در هفته گذشته بازده 11.5 درصدی را نیز به همراه داشته است. شرکت الکتریک شرق سود هر سهم را برای سال مالی 88 با تغییر افزایش سرمایه در تیرماه مبلغ 452 ریال اعلام کرده است. جالب توجه است که سهام «خشرق» در هفته قبل پنج درصد بازدهی داشته در صورتی که هفته ماقبل تنها 0.61 درصد بازدهی داشت. دومین بازدهی هفته مربوط به حفاری شمال است که 12.41 درصد بازدهی داشته و پس از آن لیزینگ رایان سایپا با 11.66درصد بازدهی قرار دارد. «لساپا» پیش بینی درآمد هر سهم اسفند 88 را 768 ریال اعلام کرده که در گزارش سه ماهه هفته گذشته اعلام کرده 33 درصد از آن حاصل شده است. سود هر سهم سه ماهه سال جاری این شرکت در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 39.5 درصد رشد داشته است. ارائه گزارش مذکور را می توان عامل اصلی توجه به این شرکت دانست.


چهارمین بازدهی هفته قبل مربوط به شرکت کابل سازی ایران بوده که 9.13 درصد بازده داشته است. کابل سازی ایران در دو روز معاملاتی هفته گذشته در دستورالعمل رفع گره معاملاتی قرار گرفته بود. قیمت هر سهم «بایکا» در ابتدای هفته 745 ریال بود که پس از دو روز معامله بدون حجم مبنا در انتهای هفته به 813 ریال رسید.


کاهش 99 درصدی ارزش معاملات عمده
در هفته گذشته تنها عرضه عمده مربوط به شرکت فولاد مبارکه اصفهان با 79 میلیون سهم بوده که با ارزش بیش از 129 میلیارد ریال از طرف توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به عنوان جایزه صادراتی به تعدادی از صادرکنندگان واگذار شد. در هفته منتهی به 31 تیرماه عرضه های عمده مربوط به بانک ملت، مخابرات ایران، پالایش نفت اصفهان و معامله عمده بدون اطلاع رسانی کافی آبگینه به ارزش پنج هزار و 870 میلیارد ریال بود که در مقایسه با معاملات عمده هفته گذشته نزدیک به 100 درصد کاهش داشته است.


در هفته منتهی به 24 تیرماه نیز معاملات عمده بانک های ملت، صادرات و تجارت و شرکت آبسال به ارزش هشت هزار و 599 میلیارد انجام شده که در مقایسه با هفته منتهی به 31 تیرماه با هفته ماقبل آن نیز کاهش 31 درصدی داشته است.

منبع: روزنامه سرمایه

► علت تغيير حقوق برخي کارمندان و بازنشستگان اعلام شد
ایران280میلیون دلار وام به بولیوی پرداخت می کند ◄

مطالب مرتبط
بنر