ماهی مصنوعی؛ روباتی برای مشاهدات دریایی

سه شنبه ، 22 دی 1394 ، 11:30

بانکی دات آی آر: سپیوس (Sepios) نام روباتی چند وجهی با چهار باله است که توسط دانشجویان مقطع کارشناسی پلی تکنیک زوریخ ساخته شده است و می تواند الهام بخش نسل جدیدی از آبزیان مصنوعی سازگار با محیط زیست باشد.

هر بالک این روبات دارای نه پره است که در طیفی 270 درجه ای حرکت می کنند. باله ها به یک پایه مرکزی وصل هستند که شامل یک کیسه شنا مکانیکی می شود که به روبات اجازه می دهد در عمقی مشخص شناور بماند.

یکی از دانشجویان طراح این روبات می گوید: "روبات به وسیله سیگنالهای یک دستگاه کنترل از راه دور با اتصال سه بعدی هدایت می شود. با این دستگاه کنترل از راه دور ما می توانیم روبات را در شش جهت جابجا کنیم".

با تولید فشار توسط باله ها به طرف گوشه ها، حالتهای مختلفی از حرکت برای این روبات امکانپذیر می شود.

برای ساختن روبات "سپیوس" گروههای مختلفی بر روی ساختن 4600 قطعه این ماشین کار کردند. مدل نهایی این روبات چندی پیش همزمان با فارغ التحصیلی دانشجویان آماده شد.

بالکهای این روبات در مقابل موانع مقاومند، قابلیتی که این روبات را وسیله ای مناسب برای مشاهده زندگی دریایی می کند.

مارتین مولر، یکی دیگر از دانشجویان طراح این روبات می گوید: "وقتی با این روبات به دریاهای فرانسه رفتیم ربات توانست بدون مشکل از میان خزه ها عبور کند. توانستیم از بعضی ماهی ها با دوربین روبات فیلم بگیریم و آن را مستقیم روی اکران لپ تاپ ببنیم که برای هدایت آن هم مفید بود".

طراحان این روبات می گویند که نقطه قوت این روبات سرعت آن نیست بلکه چابکی آن است. باتری این دستگاه، اجازه استفاده نود دقیقه ای از آن را می دهد.

برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی

 

► پرخرج ترین مشتریان آنلاین جهان
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز 22 دی 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر