فناوری 4K نهایت کیفیت در تماشا

چهارشنبه ، 23 دی 1394 ، 14:50

بانکی دات آی آر: تکنیک  فورکـِی (K4)، یک فناوری نوین در دنیای تلویزیون محسوب می شود که اجازه می دهد تصاویری بسیار واضح تر و دقیق تر داشته باشیم. اما 4کی دقیقا چیست؟

تکنولوژی ۴کی، یک فن آوری نوین برای تهیه تصاویری با وضوحی بسیار بالاست. وضوح این تصاویر بسیار بالاتر از تصاویر متعلق به فن آوری های اچ دی است. در ضبط به این شیوه ، وضوح تصاویر چهار برابر بالاتر از نرم های استاندارد است و به جای فرمت دو میلیون پیکسل، تصاویری با فرمت هشت میلیون پیکسل خواهیم داشت. این وضوح بالا به ما اجازه می دهد که با حفظ همان فاصله معمول از تلویزیون، هم تصاویر را واضح تر ببینیم و هم صفحه نمایشی بزرگتر داشته باشیم.

این تحولات در صورتی محقق می شود که تمام سیستم انتقال، محتوا، دیسکهای  Blue Ray و حتی مثلا دی وی دی ها همه متناسب با سیستم 4کی تهیه شده باشند اما اینگونه نیست، دست کم در حال حاضر وضعیت اینگونه نیست. انتقال تصاویر در حال حاضر متناسب با استانداردهای معمول، و یا حداکثر مناسب برای سیستم های اچ دی است. بنابراین در وضعیت کنونی، تماشاگران، محصولاتی را که با شیوه 4کی تهیه می شوند تنها با یک چهارم کیفیت اصلی می توانند مشاهده کنند. ما باید منتظر بمانیم تا در آینده این کار امکان پذیر شود. هدف، رسیدن به این سبک از تولید است. این مسئله اغلب در دنیای فن آوری ها اتفاق می افتد؛ چرا که معمولا میان فن آوری های نوین و آنچه در دسترس تماشاگران است، هماهنگی کامل وجود ندارد.

در تولید به شیوه 4کی هزینه های تولید نیز بسیار افزایش می یابد چراکه برای این کار باید از تکنولوژیهای ویژه ای استفاده کرد.

اما هیچ محتوای بصری، بدون دوربین فیلمبرداری تولید نمیشود. و تولید فیلمها با کیفیت 4کی به دوربینهای پیشرفته ای نیاز دارد؛

ساخت دوربین های فیلمبرداری با قابلیت ضبط ۳۶۰ درجه
شرکت فرانسوی Giroptic ، دوربین هایی را تولید کرده که قادر به فیلمبرداری با زاویه 360 درجه هستند.

این دوربین دارای تمام فن آوری های مرتبط با اچ دی، جی پی اس، وای فای و آر تی اس بوده و به سه دوربین و سه میکروفون هم مجهز شده است.
تصاویر تولیدی با این دستگاه را می توان در هر شکل از صفحات نمایشگر مانند تلویزیون، رایانه ، با گستره ی دید 360 درجه ای تماشا کرد.

سخنگوی شرکت تولید کننده می گوید: "این یک دوربین پیشرفته است که به ما اجازه می دهد تصاویری با قابلیت 360 درجه بگیریم. می توانید از هر چیزی که اطرافتان هست فیلم بگیرید حتی چیزهایی که بالای سرتان و یا زیر پای شماست".

هرکدام از لنزهای درون این دوربین به ضبط تصاویر در زمان واقعی می پردازند. قیمت این دوربین برای مشتریان حدود پانصد یورو در نظر گرفته شده است

برگرفته از Discovery

مترجم: مهرداد دستورانی

► 10 ترفند که باید درباره‌ی گوشی ال جی V10 بدانید
روباتها آماده ی انجام کارهای روزانه ی ما ◄

مطالب مرتبط
بنر