اولین چاپگر زیستی و تولید رگ های بدن

پنجشنبه ، 24 دی 1394 ، 10:10

بانکی دات آی آر: یک شرکت چینی فعال در زمینه فناوری زیستی اعلام کرده که موفق به ساخت اولین چاپگر زیستی سه بعدی رگهای بدن در جهان شده است. این در حالی است که دانشمندان در سراسر جهان سالها برای ساخت رگهای مصنوعی تلاش می کردند.

چاپگر ساخت شرکت Revotek، امکان تولید اعضایی از بدن را که کارا و ویژه هر شخص هستند، فراهم می کند. این چاپگر دارای دو افشانک است که نوبتی و مکمل هم کار می کنند و می تواند در مدت ده دقیقه کار ساخت یک رگ 10 سانتیمتری را به پایان برساند. امکان تولید این چاپگر به کمک فناوری زیستی سلولهای بنیادی فراهم شده است. هدف اصلی این فناوری تولید سلولهای بنیادی منحصر به هر شخص است تا به این ترتیب امکان بازآفرینی اعضای بدن پدید آید.

دانشمند ارشد شرکت چینی می گوید: "هسته این چاپگر یک خشت زیستی است که در درون آن سلولهای بنیادی قرار دارد. این سلولهای بنیادی با توجه به نیازهای ما و تحت شرایط و محیط خاص، به سلولهایی که ما به آن نیاز داریم تبدیل می شود".

رگها بخشی حیاتی و پیچیده از چاپگری زیستی هستند زیرا با استفاده از آنها است که مواد مغذی مهم به اعضای بدن می رسند. با اینکه دانشمندان امیدوارند که بتوانند به زودی با استفاده از چاپگرهای سه بعدی دست به تولید اعضای بدن بزنند اما در ابتدا آنها باید رگها را که عناصری ضروری برای ساخت اعضای بدن هستند، تولید می کردند. چالش اصلی در دست یافتن به این مهم زنده نگاه داشتن سلولهای بنیادی در حین فرآیند چاپ بود.

این موفقیت تنها منحصر به چاپ یک رگ بدن نمی شود بلکه مربوط به یافتن شیوه ای برای نگاه داشتن سلولهای عروقی و مواد کاربردی می شود. این شیوه در چاپ رگها و همچنین چاپ کبد، کلیه و سایر اعضای بدن مفید است.

این تحول، پتانسیلهای زیادی دارد؛ هرچند همچنان ممکن است راه درازی تا استفاده از آن در مراقبت پزشکی از انسان در پیش باشد.

برگرفته از Euronet

مترجم: مهرداد دستورانی



► فناوریهایی برای سواری بهتر و ایمن تر
هـِد ست های واقعیت مجازی، فناوری رایج سال 2016 ◄

مطالب مرتبط
بنر