واکنش بازارها به اجرای برجام

شنبه ، 26 دی 1394 ، 14:54

بانکی دات آی آر: بازار طلا و ارز در آستانه زمان اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، روندی نزولی به خود گرفت. بورس تهران هم امروز شاهد سیر صعودی شاخص ها بود.

از نخستین ساعات امروز تاکنون، قیمت دلار 35 تومان و سکه 8 هزار و 500 تومان کاهش یافته است. در حال حاضر هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 922 هزار تومان، نیم‌سکه 468 هزار و 500 تومان، ربع سکه 254 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 170 هزار تومان است.

از سوی دیگر، قیمت دلار 35 تومان، یورو 25 تومان، پوند 30 تومان، درهم امارات 3 تومان، لیر ترکیه 3 تومان و یوان چین 4 تومان کاهش قیمت داشت.

کاهش قیمت ارز هیجان برجام است

نایب رییس کانون صرافان کاهش نرخ ارز را ناشی از هیجان اجرای برجام دانست که مدت کوتاهی دوام خوهد داشت و گفت: مسلما این کاهش در صورتی که بانک مرکزی دخالت نکند حداکثر 15 الی 20 روز ادامه خواهد داشت و باز هم قیمت بالا می رود.

اصغر سمیعی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره کاهش نرخ دلار اظهار کرد: طی روزهای گذشته در پی تنش ایجاد شده بین ایران و عربستان تا 3750 تومان نیز افزایش یافت، ‌امروز نیز به دلیلی جو ناشی از اجرا شدن برجام کاهش تا سه هزار و 580 تومان نیز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بازار باید مدیریت شود، تاکید کرد: بالا و پایین رفتن نرخ ارز سم مهلکی است که جیب سودجویان را پر می‌کند.

نایب رییس کانون صرافان گفت:با توجه به اینکه 80 درصد ارز کشور در اختیار بانک مرکزی است باید بازار را مدیریت کرده و اجازه بالا و پایین رفتن نرخ ارز به این صورت را ندهد.

سمیعی با اشاره به اینکه در زمان افزایش نرخ ارز بانک مرکزی باید اقدام به افزایش عرضه کند،‌ تصریح کرد: بنا به اظهارات رییس کل بانک مرکزی در ابتدای کار دولت یازدهم که نرخ 3 هزار و 200 تومان را طبیعی اعلام کرد، اکنون با گذشت دوسال و نیم نرخ ارز باید به بالای 4 هزار تومان می رسید.

وی افزود:همچنین اگر نرخ ابتدای سال جاری را مبنا قرار دهیم با توجه به عوامل موثر در نرخ ارز مانند تورم داخلی و خارجی نرخ ارز تا پایان سال باید به حدود باید 3 هزار و 800 تومان برسد.

نایب رییس کانون صرافان با اشاره به اینکه در سال 91 در چنین زمانی نرخ ارز 3700 تومان بوده،‌اضافه کرد:از آن زمان سه دوره گذشته  است و نرخ ارز امروز حدود 3590 تومان است، این در حالی است که این نوسانات نرخ ارز برای اقتصاد کشور ضرر بسیاری دارد.

► حذف تا 10درصد هزینه پول برای فعالان‌اقتصادی
امروز روز خوبی برای مردم ایران است ◄

مطالب مرتبط
بنر