از موتورهای جست‌وجوی‌ حرفه‌ای استفاده کنیم

يكشنبه ، 27 دی 1394 ، 15:48

بانکی دات آی آر: موتورهـــــای جســت‌وجوگر ابزارهای بسیار خوبی برای یافتن چیزهایی هستند که این روزها به دنبال آن می‌گردید. راه‌های کوچکی وجود دارند که هنگام جست‌وجو در این موتورها به کارتان می‌آیند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرصت امروز ، روش‌هایی که در زیر به آنها اشاره می‌شود، در استفاده از موتورهای جست‌وجو به‌خصوص گوگل قابل استفاده هستند.

واژه‌های دقیق
ساده‌ترین و مناسب‌ترین راه برای جست‌وجو کردن چیزی مشخص استفاده از گیومه در اطراف واژه، اسم، یا جمله‌ای است که در جست‌وجوی آن هستید. به عنوان مثال، اگر در جست‌وجوی جو بلاگز هستید، گوگل به دنبال دو واژه جو و بلاگز خواهد گشت اما ممکن است این واژه‌ها را به‌صورت جداگانه و بدون رعایت ترتیب پیدا کند. با گذاشتن گیومه در اطراف جو بلاگز گوگل دقیقا چیزی را برای شما پیدا می‌کند که به دنبالش هستید.

حذف اصطلاحات و کلمات
اگر با به کاربردن گیومه در اطراف کلمه یا واژ‌ه‌های مورد نظر به نتیجه نرسیدید، می‌توانید یک سری کلمه‌ها را حذف کرده و برخی دیگر از آنها را به‌صورت مشخص در ادامه کلمه‌های داخل گیومه درج کنید. بهتر است در بین کلمات از علامت منها استفاده کنید.

گشتن به دنبال مترادف
گاهی مواقع در صورتی که مطمئن نیستید کلمه مورد نظر چیست، می‌توانید از مترادف‌‌های کلمات در جست‌وجوی خود استفاده کنید. با استفاده از علامت «~» گوگل خود کلمات مترادف را هم پیدا می‌کند. مثلا اگر واژه ~دانشگاه علوم را جست‌وجو کنید، گوگل هم نتایج مربوط به دانشگاه علوم و کالج‌های علوم را برای شما پیدا خواهد کرد.

جست‌وجو در وب‌سایت
موتورهای جست‌وجوگر بسیاری از وب‌سایت‌ها ضعیف هستند. می‌توانید برای جست‌وجو به جای استفاده از موتورهای جست‌وجوگر وب‌سایت مورد نظرتان از گوگل استفاده کنید. برای مثال، برای دسترسی به سایت گاردین می‌توانید در محل جست‌وجوی گوگل بنویسید: ‌ Site:theguardian.com و سپس روی واژه جست‌وجو کلیک کنید.

قدرت ستاره
علامت ستاره (*) کارآیی زیادی در جست‌وجوی اینترنتی دارد. از این علامت می‌توانید به جای کلمه‌ها یا حرف‌هایی که از جمله حذف شده‌اند و به آنها دسترسی ندارید استفاده کنید. نتیجه جست‌وجوی کلمه معمار به همراه علامت ستاره می‌تواند معمار، معماری، معماری کردن و کلمه‌هایی اینچنین باشد.

جست‌وجو در بازه زمانی
جست‌وجو برای چیزی در یک بازه زمانی روش خوبی برای پاسخگویی به سوالات است. برای مثال، اگر می‌خواهید بدانید که چه کسانی در بین سال‌های 1920 تا سال‌های 1950 نخست‌وزیر انگلستان بوده‌اند، می‌توانید به سادگی در جست‌وجوی گوگل عبارت نخست‌وزیر انگلیس را به همراه 1950.1920 درج کنید و گوگل پاسخ شما را خواهد داد. پس برای جست‌وجو در فواصل زمانی تنها باید عبارت مورد نظر را به همراه سال شروع مدنظر جست‌وجوی‌تان، دو نقطه، یک فاصله و سال خاتمه در جست‌وجوگر گوگل درج کنید.

تمامی این راه‌حل‌ها می‌توانند برای محدود کردن یا گسترده‌کردن دامنه جست‌وجو مورد استفاده قرار گیرند. با آنکه برخی از آنها به ندرت به کار می‌روند، برخی دیگر کاربردهای متداولی دارند. با گذشت زمان امکان دارد موتورهای جست‌وجوگر چون گوگل کارایی خود را از دست بدهند، به همین دلیل، این موتورهای جست‌وجوگر درصدد آن هستند تا بتوانند درک بهتری از خواسته‌های کاربران داشته باشند و استفاده از این موتورها را برای آنها ساده‌تر کنند.

► نخوردن صبحانه و افزایش خطر سکته مغزی
تحریم‌ها برداشته شد؛ آیا اپل، گوگل و مایکروسافت به ایران می‌آیند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر