۱۱ شرکتی که سعی کردند فیسبوک را بخرند

دوشنبه ، 28 دی 1394 ، 15:06

بانکی دات آی آر: شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک اکنون ۱٫۵ میلیارد کاربر فعال دارد که ماهانه در این سایت فعالیت می‌کنند. براساس گفته‌های «دیوید کرکپاتریک» (David Kirkpatrick) در کتاب  (The Facebook Effect) این شرکت در زمانی که هنوز این‌قدر معروف نبوده، مشتریان زیادی داشته و خیلی‌ها قصد خرید آن را داشته‌اند.

به گزارش دیجی کالا، پس از اینکه سایت فیسبوک مورد توجه مردم سرتاسر دنیا قرار گرفت، شرکت‌ها و افراد پولدار قصد خرید این سایت را داشتند. «مارک زاکربرگ» (Mark Zuckerberg) با رد کردن تمام این پیشنهادها اکنون به یک چهره‌ی شناخته شده در دنیای اینترنت به شما می‌رود.

در ادامه ۱۱ شرکت را معرفی می‌کنیم که قصد داشتند این شبکه‌ی اجتماعی را خریداری کنند.

پیشنهاد ۱۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۰۴

در سال ۲۰۰۴ این شبکه‌ی اجتماعی به نام TheFacebook.com شناخته می‌شد. در آن زمان زاکربرگ تنها ۲۰ سال داشت که یک شرکت ناشناس به او پیشنهاد ۱۰ میلیون دلاری داد.

شرکت Friendster هم جزو خریداران بود

براساس اطلاعات منتشر شده شرکت Friendster هم قصد داشت Facebook را خریداری کند و به عنوان یکی از اولین خریداران این شبکه‌ی اجتماعی به شمار می‌رود.


شرکت گوگل در تابستان سال ۲۰۰۴ هم یکی از مشتریان سایت فیسبوک بود و دنبال راهی می‌گشت که بتواند زاکربرگ را برای فروش سایت خودش راضی کند.

پیشنهاد ۷۵ میلیون دلاری شرکت Viacom در سال ۲۰۰۵

در بهار سال ۲۰۰۵ این سایت همچنان TheFacebook.com نام داشت. در آن زمان روزنامه‌ی واشنگتن پست اعلام کرد که شرکت Viacom قصد دارد فیسبوک را با قیمت ۷۵ میلیون دلار خریداری کند.

سایت MySpace هم قصد خرید این شبکه‌ی اجتماعی را داشت

در بهار سال ۲۰۰۵ مدیرعامل سایت MySpace ملاقات کوتاهی با زاکربرگ داشت و پیشنهاد خرید هیجان‌انگیزی را به او داد. در کتاب The Facebook Effect به این موضوع اشاره شده که زاکربرگ و سایر مسئولان فیسبوک برای اینکه بفهمند چرا MySapace به خرید سایت آن‌ها علاقه‌مند است، حاضر به ملاقات با رییس سایت MySpace شدند.

مالک جدید MySpace هم پیشنهاد خرید داد

در ژانویه‌ی سال ۲۰۰۶ شرکت News Corp Digital سایت MySpace را خرید و سپس به Facebook هم پیشنهاد جدیدی داد. البته این شرکت  نگران بود که فیسبوک نتواند درآمد کافی به‌دست بیاورد.


شرکت Viacom دست از تلاش برنمی‌داشت و در پاییز سال ۲۰۰۵ هم پیشنهاد جدیدی به محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی حال حاضر دنیا داد. البته پیشنهاد جدید Viacom باز هم نتیجه‌ای نداشت.

ملاقات مقامات شبکه‌ی NBC با فیسبوک در سال ۲۰۰۵

در سال ۲۰۰۵ شبکه‌ی تلویزیونی NBC هم قصد خرید فیسبوک را داشت، اما اطلاعاتی از جزییات این اقدام منتشر نشده است.

Viacom در سال ۲۰۰۶ پیشنهاد دیگری می‌دهد

شرکت Viacom که مالک شبکه‌ی تلویزیونی MTV هم بود، بار دیگر به سراغ فیسبوک رفت. این شرکت این‌بار پیشنهاد ۲ میلیارد دلاری داد. چند هفته‌ی بعد این شرکت یک پیشنهاد ۱٫۵ میلیارد دلاری در کنار ۸۰۰ میلیون دلار پول نقد به زاکربرگ داد.

با توجه به چیزی که در کتاب TheFacebook Eeffect گفته شده، زاکربرگ به دنبال یک پیشنهاد بیشتر بوده اما از آنجایی Viacom نگران سود این شرکت بود، چنین معامله‌ای صورت نگرفت و پیشنهاد دیگری هم داده نشد.

ژوئن سال ۲۰۰۶ نوبت به یاهو رسید

درتابستان سال ۲۰۰۶ یاهو با پیشنهاد یک میلیارد دلاری به سمت فیسبوک آمد. در آن زمان بسیاری از سرمایه‌گذاران این شبکه‌ی اجتماعی خواهان فروش این شرکت بودند؛ اما فیسبوک در آن زمان قصد داشت بخش News Feed خودش را راه‌اندازی کند و زاکربرگ احتمال داد که ارزش این اقدام بیشتر از یک میلیارد دلار باشد.

شرایط مالی بد یاهو در آن سال باعث شد که این شرکت پیشنهادش را به ۸۵۰ میلیون دلار کاهش دهد. در کتاب The Facebook Effect گفته شده که فیسبوک در مدت زمان ۱۰ دقیقه پیشنهاد یاهو را رد کرده است.


«جاناتان میلر» (Jonathan Miller) رییس شرکت AOL هم قصد داشت در اواسط سال ۲۰۰۶ این شبکه‌ی اجتماعی را خریداری کند. او حتی توانسته بود که شرکت Time Inc را هم قانع کند تا بتوانند در کنار هم فیسبوک را بخرند. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این دو شرکت قسمت‌های MapQuset، Tegic و IPC را می‌فروختند و به جای آن‌ها فیسبوک را خریداری می‌کردند.

پیشنهاد مجدد یاهو در پاییز ۲۰۰۶

در پاییز سال ۲۰۰۶ یاهو پیشنهاد یک میلیارد دلاری و حتی بیشتر را به Facebook داد. در آن زمان فیسبوک در دسترس تمام کاربران دنیای اینترنت قرار گرفته بود و تنها در محیط دانشگاهی استفاده نمی‌شد. در آن زمان بیش از ۲۰ تا ۵۰ هزار کاربر به شکل روزانه در این سایت ثبت نام می‌کردند.

شاید در آن زمان مسئولان فیسبوک به دنبال پیشنهاد بالاتری بودند و به همین دلیل پیشنهاد یاهو را هم نپذیرفتند.

گوگل بار دیگر وارد بازار خرید فیسبوک می‌شود

در پاییز سال ۲۰۰۷ شرکت گوگل بار دیگر تصمیم می‌گیرد که پیشنهاد جدیدی به فیسبوک ارایه کند. این‌بار «تیم آرمسترانگ» (Tim Armstrong) توانسته بود هیئت مدیره‌ی گوگل را قانع کند تا آن‌ها با پیشنهاد جدیدی به سمت این سایت بروند. گوگل این‌بار قصد خرید فیسبوک را نداشت، اما می‌خواست با یک سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در این سایت سهیم شود.

پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری مایکروسافت

«استیو بالمر» (Steve Ballmer) که در آن زمان مدیرعامل «مایکروسافت» (Microsoft) بود، در سال ۲۰۰۷ قصد داشت فیسبوک را به خانواده‌ی مایکروسافت اضافه کند.

پیشنهاد مایکروسافت این بود که در ابتدا با پرداخت ۱۵ میلیارد دلار بخشی از فیسبوک را خریداری کند. سپس در هر شش ماه هم ۵ درصد از این شرکت را بخرد. با این اقدام مایکروسافت در مدت ۵ تا ۷ سال فیسبوک را کاملا در اختیار می‌گرفت.

این کار هیچ وقت رخ نداد، اما مایکروسافت توانست ۱٫۶ درصد فیسبوک را خریداری کند که اکنون ۲۵۰ میلیون دلار ارزش دارد. این معامله باعث شد که ارزش این شبکه‌ی اجتماعی به بیش از ۱۵ میلیون دلار برسد.

دلیل اینکه چرا فیسبوک خریدار دیگری ندارد، سرمایه‌گذاری ۲۴۷ میلیون دلاری مایکروسافت روی این سایت است که باعث شد ارزش Facebook به ۱۵ میلیارد دلار برسد. فیسبوک اگر نیازی به خریدار داشته باشد، اول از همه به مایکروسافت خبر می‌دهد و به همین دلیل شرکت‌های دیگر هیچ وقت نمی‌توانند فیسبوک را در اختیار بگیرند.

‌‌‌‌‌‌

► دردسر گوشی آیفون برای ایرانی ها
وضعیت جهانی پهنای باند موبایل ◄

مطالب مرتبط
بنر