بحران مالی به سایپاهم چشمک زد

سه شنبه ، 13 مرداد 1388 ، 09:44

 

در حالی که این روزها بحران مالی، کیلومتر 14 جاده مخصوص را فرا گرفته و ایران خودرو را در گرداب بحران نقدینگی فرو برده است، از کیلومتر 17 و سایپا یدک خبر می‌رسد که این شرکت نیز با بحران بی‌پولی دست و پنجه نرم می‌کند.


سایپا یدک شرکت ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش محصولات سایپا به حساب مي‌آید و آن‌طور که شنیده مي‌شود در حال حاضر به دلیل کمبود نقدینگی، توانایی تامین قطعات پراید، پرتیراژترین خودرو کشور را ندارد.

ظاهرا این کمبود نقدینگی، ریشه در کاهش منابع مالی سایپا و هزینه‌هاي اخیر این خودروساز داشته و تاخیر در پرداخت‌هاي این خودروساز به سایپا یدک، موجب ناتوانی این شرکت در تامین قطعات مربوط به خدمات پس از فروش پراید شده است. عدم توانایی سایپا یدک در تامین قطعات مربوط به خدمات پس از فروش پراید در شرایطی است که این محصول، تیراژ تولیدی سالانه بیش از 400هزار دستگاه دارد و 98درصد قطعات آن نیز ساخت داخل به حساب مي‌آید.



در حال حاضر ایران خودرو شرایط مالی بسیار بدی را سپری کرده و بحران، گریبان این شرکت را که عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه را یدک مي‌کشد، مي‌فشارد و به نظر مي‌رسد اگر سایپایی ها نیز در هزینه‌هاي خود مدیریت لازم را رعایت نکرده و شکافی را که در فونداسیون مالی این شرکت ایجاد شده، پر نکنند هیچ بعید نیست دومین خودروساز بزرگ کشور نیز چندی دیگر به رقیب خود، ایران خودرو پیوسته و این شرکت را در گرداب مالی از تنهایی درآورد.



هر چند با وجود محصولی پرتیراژ و پرفروش مانند پراید، احتمال دارد بحران مالی به این زودی‌ها در کل مجموعه سایپا خود را نشان ندهد، اما به هر حال بحران، پس از درنوردیدن ایران خودرو به سایپا نیز چشمک زده و شاید فاصله زیادی تا وصال این دو باقی نمانده باشد.

منبع : دنیای اقتصاد

► واکنش بانک مرکزی به ماجرای خروج 18.5 میلیارد
قيمت نفت به بالاي 70 دلار رسيد ◄

مطالب مرتبط
بنر