وام 20 میلیونی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده

شنبه ، 3 بهمن 1394 ، 13:38

بانکی دات آی آر: در تفاهمی که بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، پلیس راهبر، تاکسیرانی و ایران خودرو منعقد شد، قرار است با همکاری بانک‌های پارسیان، ملت و تجارت 90 هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور جمع‌آوری و خودروهای جدید جایگزین آنها شود.

آن طور که در مراسم رونمایی از این طرح پورمحمدی - معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی - توضیح داد، این طرح با هدف کاهش آلاینده‌ها به ویژه در سطح کلان شهرها، رضایت‌مندی صاحبان تاکسی و رفاه عمومی همچنین صرفه‌جویی در سوخت مایع انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر 60 هزار تاکسی در سطح کشور از نوع پیکان هستند و 90 هزار تاکسی فرسوده وجود دارد که باید خودروهای نو جایگزین آنها شوند، گفت: براساس طرح و توافقی که بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین دستگاه‌های دیگر انجام شده، قرار است با تامین مالی که بخشی از آن از سوی بانک‌ها و به‌طور غیرتورمی انجام می‌شود این دستگاه‌های فرسوده جایگزین شوند.

 

شرایط پرداخت وام و اقساط

پورمحمدی با اشاره به این‌که سه بانک پارسیان، ملت و تجارت پرداخت وام مورد نیاز برای جایگزینی تاکسی‌های فرسوده را انجام خواهند داد، گفت: براین اساس برای هر دستگاه خودرو 20 میلیون تومان وام در نظر گرفته شده که شرایط ضمانتی آن نیز آسان است؛ به‌طوری که برای این تسهیلات فقط یک ضامن و همچنین سفته لازم است.

وی دوره بازپرداخت تسهیلات 20 میلیونی وام خودروهای فرسوده را 48 ماهه و با سود 16 درصد اعلام کرد.

به گفته معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، از محل تخفیفات گمرکی نیز حدود پنج میلیون تومان برای هر یک از این دستگاه‌ها کمک یارانه‌ای انجام خواهد شد.

 

سمند و پژو جایگزین تاکسی‌های فرسوده می‌شوند

وی با بیان این‌که سمند و پژو جایگزین تاکسی‌های فرسوده خواهند شد، به زمان شروع طرح نیز اشاره کرد و افزود: آغاز ثبت نام جایگزینی 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده از 12 بهمن‌ماه همزمان با آغاز دهه فجر است. این در حالی است که تحویل خودروها از اسفندماه آغاز می شود و در این ماه 8000 دستگاه، در فروردین‌ماه 7000 دستگاه و در ماه‌های بعد، در هر ماه 15 هزار دستگاه جایگزین می‌شود تا این‌که در پایان شهریورماه تمامی 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده از ناوگان خارج و خودروهای نوع جایگزین خواهد شد.

در این مراسم نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به توافقی که بین این سازمان و دستگاه‌های دیگر برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی انجام شده است، اعلام کرد که در مجموع حدود 450 میلیارد تومان در ردیف‌های بودجه برای بازسازی و نوسازی حمل‌ونقل شهری در نظر گرفته شده که حدود 165 میلیارد تومان آن مربوط به جایگزینی همین 90 هزار دستگاه تاکسی فرسوده است.

 

منبع: تجارت آنلاین

► یارانه یک ماه بعد از کارت ملی برقرار می شود
وعده 4 هزار گیگابیتی وزیر ارتباطات ◄

مطالب مرتبط
بنر