من مدرک دکتری «اوقات فراغت» دارم!

پنجشنبه ، 8 بهمن 1394 ، 10:02

بانکی دات آی آر: حتما شما هم بارها با این سوال «اوقات فراغت» خود را چگونه می گذرانید؟ روبرو شده و جواب متفاوتی هم داده اید. اما اینکه واقعا اوقات فراغت چیست و چه کارهایی در این زمان انجام می شود سوالی است که برای یافتن آن تحقیقات و مطالعات جهانی زیادی صورت گرفته. برایتان جالب خواهد بود اگر بگویم که اوقات فراغت برای خود دنیای بزرگ و عجیبی دارد تا جایی که رشته تحصیلی، کنگره و سازمان بین المللی هم به خود اختصاص داده. ما هم این را نمی دانستیم تا اینکه با دکتر عباس اردکانیان، یکی از معدود ایرانی هایی که توانسته در خارج از ایران و کشور هند مدرک دکترای اوقات فراغت بگیرد آشنا شدیم. بیست سالی از آن روزها گذشته و تا امروز که ۶۱ ساله است فعالیت های متنوعی از جمله تدریس در دانشگاه و ارائه مقاله های علمی متنوع، ترجمه و تالیف کتاب دراین زمینه داشته است. حالا هم بعد از بازنشستگی اش به این فکر افتاد تا در انجمنی به همین نام فعالیت و ایران و مردمش را بیشتر از هر زمان دیگری با این پدیده آشنا کند.

 

 

دکتری با مدرک اوقات فراغت

 

آقای اردکانیان درباره رشته اش می گوید: «من در کشور هند تحصیل کرده ام. مدرک کارشناسی ارشدم فلسفه بود. وقتی می خواستم برای دکتری رشته مدنظرم را انتخاب کنم با رشته ای به نام اوقات فراغت آشنا و متوجه شدم رشته جذابي است. البته ۲۰ سال پیش هم در دنيا این موضوع قديمي تر و جا افتاده تر از اين حرف ها بود. به طوری که سازمان جهاني اوقات فراغتي داريم كه از سال١٩۵۲  در كنار يونسكو و نهادهاي ديگر فعاليت مي كند. در حال حاضر نیز رشته هايی در دنیا وجود دارد که به موضوعات آموزش اوقات فراغت، فلسفه اوقات فراغت و مديريت و برنامه ريزي اوقات فراغت می پردازد. كشورهای آمريكا و در چند كشور اروپا و شرق آسيا به این موضوع توجه ویژه داشته و دانشگاه هايشان مشغول به تدريس هستند. البته کشورهای زیادی مانند ایران هنوز چنین رشته ای را در رشته های دانشگاهی شان جا نداده اند.»

 

اوقات فراغت چهارمین صنعت دنیا

 

ارزش رشته ای که به شکل علمی به اوقات فراغت بپردازد آنقدر اهمیت دارد که به اعتقاد اردکانیان سازمان های جهانی نیز برای آن شکل گرفته است: «در یکی از کشورهای دنیا سازماني به نام سازمان مديريت و برنامه ريزي اوقات فراغت داریم. به همین دلیل بايد كساني در اين مسند قرار بگیرند كه از اين دانش با خبر باشند. از طرف دیگر اوقات فراغت به عنوان چهارمين صنعت دنيا ياد مي شود. اين نشان دهنده اين است كه پول زيادي براي آن هزينه مي شود و آدم هاي زيادي در اين صنعت فعاليت مي كنند. شغل هايي كه در اين صنعت ايجاد مي شود بيشمار و فراوان است. پس بنابراين نشان مي دهد هرچقدر آگاهي، اطلاعات، دانش و مديريت اوقات فراغت بالاتر باشد خروجي بهتري خواهد داشت.»

 

 

اوقات فراغت تنها سرگرمی، تفریح و تعطیلات نیست

 

رئیس هیات علمی انجمن اوقات فراغت ایران معتقد است که مردم  چندان درباره پدیده اوقات فراغت نمی دانند: «قبل از تاسيس انجمن اوقات فراغت هيچ نهادي متولي آن نبود. ما با تاسيس اين انجمن تصميم گرفتيم اوقات فراغت را در كشور معرفي كنيم. مردم در زمینه اوقات فراغت یا اطلاع ندارند يا دچار سوبرداشت از مفهوم اوقات فراغت هستند. حتي در رسانه ها و جاهاي ديگر اوقات فراغت را اشتباها با تفريح و سرگرمی معرفي مي كنند. از اين بدتر اوقات فراغت را با تعطيلات تابستاني، عيد و آخر هفته اشتباه مي گيرند و به همين دليل برخي سازمان ها خودشان را مكلف مي دانند تابستان شروع مي شود روي در و ديوارشان بنويسند برنامه هاي اوقات فراغت. تابستان هم تمام مي شود ديگر كسي درباره اوقات فراغت حرف نمي زند تا ٩ ماه ديگر. در حالي كه اوقات فراغت يك امر جاري در طول ٣٦٥ روز سال است. اوقات فراغت در بين همه روزهاي زندگي ماست و اين فرهنگ بايد نهادينه در كشور شود.»

 

رشته فراغت به زودی راه اندازی می شود

 

انجمن اوقات فراغت به شكل قانوني دو سه سالي است كه تاسيس شده اما تنها چند ماهي می شود كه فعاليت اش را جدي و اعلام عمومي كرده است. اردکانیان می گوید: «این انجمن را به راه انداختیم چون هيچ نهادي در كشور تمام مسئوليت خودش را موضوع اوقات فراغت نمي داند. نهادهايي هستند كه بخشي از مسئوليت شان مربوط به اوقات فراغت است. مانند شهرداري ها، وزارت ورزش و جوانان، ميراث فرهنگي و... البته در دنيا هم چنین سازمان هایی كم است و شايد عموما نهادهاي مدني و انجمن ها متولي اين موضوع باشند. حتي تئوري سازي ها هم در اين انجمن ها صورت می گیرد. انجمن ما هم يك بخش جدي فعاليتش فعاليت علمي است كه هم نظريات را رصد و توليد نظريه مي كند. ما تصميم داريم يك رشته دانشگاهي نیز در كشور راه اندازي كنيم و يكسري كار اجرايي داريم تا مردم با مفهوم اوقات فراغت به شكل عيني تر روبرو شوند. فعلا تعاملاتی با دانشگاه علمي كاربردي صورت گرفته شده و امید داریم  براي سال تحصيلي ٩٥-٩٦ اين رشته راه اندازي شود. علاوه برآن خانه هاي فراغت در نظر گرفته ایم تا مردم با گذران اوقات فراغت به شكل درست آشنا شوند، فراغت شان را در آنجا بگذرانند و هم متعهد نباشند در يك زمان و روز مشخصي قرار بگيرند.»

 

 

خلاقیت انجمن، حمایت سازمان ها و استقبال مردم انجمن را موفق می کند

 

پایه شکل گیری این انجمن، در بخش های علمی و اجرایی است و موسسان آن موفقیت این انجمن را به سه شرط منوط می دانند: «موفقیت ما بستگی به این دارد که چقدر مي توانيم خلاق عمل كنيم؟ چقدر مي توانيم پيشرو باشيم و ايده هاي خوب بدهيم؟ چقدر دستگاه ها از ما حمايت و كمك كنند؟ ضلع سوم هم طبيعتا مردم هستند كه چقدر از اين موضوع استقبال، حمايت و تشويق كنند؟ فعلا در اينستاگرام دنبال كننده های زيادی داریم و از کارهایمان هم استقبال مي كنند.»

 

انجمن اوقات فراغت برای آنکه بتواند بخش درآمدی خود را نیز تامین کند راهکارهای مختلفی را در نظر گرفته است: «از محل خدماتي كه به مردم ارائه مي دهيم و كمك هايي كه احيانا از سازمان هاي مختلف به دست آوريم می توانیم درآمدهای لازم را کسب کنیم. از سوی دیگر قانون براي انجمن ها تعريف دارد. ما مي توانيم از دستگاه ها، سازمان ها و نهادها كمك و حمايت مالي دريافت كنيم. همچنین می توانیم يكسري خدمات و محصولات ارائه بدهیم و از آن درآمد کسب کنیم.»

اردکانیان درباره خدماتی که قرار است ارائه بدهند می گوید: « اولين كنفرانس اوقات فراغت در ارديبهشت سال ٩٥ برگزار خواهدشد. يكسري برنامه هاي جانبي نیز طراحي كرده ايم که با مشاركت شهرداري تهران در برج ميلاد است و به زودی اعلام می کنیم. به جز آن در حال حاضر جشنواره فراغت زمستاني را در دستور کارمان قرار داده ایم تا بگويیم فراغت فقط در تابستان نيست. كار انتشارات و تاليف كتاب هم داريم. در کل هر كاري كه به ذهنمان برسد را سعی می کنیم عملیاتی کنیم.»

 

 

مراحل مقدماتی برای عضوگیری

 

اردکایان درباره نحوه پیوستن مردم به این انجمن می گوید: «ساختار سازماني ما ساختار هيات امنايي است. براي آنكه بتوانيم فعاليت هايمان را گسترش بدهيم در مراكز استان هاي ديگر در حال تاسيس شعبه هستيم و ظرف هفته آينده اولين شعبه مان را اعلام عمومي مي كنيم. عضو هم در جایی با عنوان باشگاه فراغت می پذیریم. باشگاهي را نیز از طريق شعب و سازمان مركزي طراحي كرده ایم كه مي توانيم مردم را به عنوان اعضاي باشگاه جذب كنيم و به آنها خدمات ارائه بدهيم. البته اين باشگاه هنوز رونمايي نشده است.»

 

منبع: خبرگزاری مهر

► چمدانی که نیمی از سختی های سفر را برطرف می کند
ارائه وام ۱۵ میلیون تومانی به طرح‌های کارآفرینی جوانان ◄

مطالب مرتبط
بنر