تصاویری از دختران غزه که تا کنون ندیده ایم (2)

يكشنبه ، 11 بهمن 1394 ، 11:27

 

بانکی دات آی آر: مونیک ژاکس عکاس خبری اهل نیویورک در استانبول کار می‌کند و نزدیک به 5 سال در کشورهای خاورمیانه برای ثبت گزارش‌های تصویری زندگی کرده است. مونیک می‌گوید در افغانستان، هند و فلسطین سخت‌ترین شرایط را برای عکاسی داشته. عکس‌های مونیک حسی از واقعیت را به بیننده القا می‌کند. عکس‌های نوار غزه واقعیت آنجا را با همه خوشی و ناخوشی‌اش به تصویر می‌کشد.

 

 

دعا در خانه دوستش. دختران غزه قبل از ازدواج جاهای کمی برای تفریح دارند. اتاق خواب و ماشین شخصی دو جایی هستند که یک دختر غزه‌ایی می‌تواند در آن آزادانه لباس بپوشد، آواز بخواند، برقصد، بدون اینکه مورد قضاوت مردم یا خوانواده‌اش قرار بگیرد.

 

خانواده های کمی در غزه به دخترانشان اجازه رانندگی می دهند. میرا جزء آن استثناهایی است که نه تنها اجازه رانندگی دارد بلکه ماشین هم متعلق به خودش است.


پرستار با شنیدن صدای آمبولانس کنار پنجره می‌رود. بیمارستانی در شهر رفح. ساعتی قبل بمباران شد، پرستار می‌داند این آمبولانس ها جنازه‌ وارد می‌کنند نه زخمی.

 

اینجا مرکز بهداشت روانی فلسطین است. نیسرین شاوا معلم این کودکان است. بعد از بمباران روز گذشته با دختربچه‌ها ورزش می‌کند.

 

زنان زندانی در غزه اگر باردار باشند یا فرزند کوچک و شیرخواره داشته باشند مجبورند آنها را در زندان بزرگ کنند. البته اگر خوانواده‌ایی داشته باشند که فرزند را نگهداری کند می‌توانند بدون هیچ محدودیتی فرزند را به آنها بسپارند که معمولا چون خانواده‌ها دختری که به زندان رفته را طرد می‌کنند نگهداری از فرررزندش را هم قبول نمی‌کنند.

 

دختران در غزه تا زمانی که ازدواج نکرده‌اند می‌توانند هر ورزشی که دوست دارند انجام دهند. اینجا یک باشگاه ورزشی خیریه است. دختران نوجوان بسکتبال بازی می‌کنند.

 

پرستاران بیمارستان الشفا دو کودک تازه به دنیا آمده را آماده می‌کنند. برای مردم اینجا داشتن فرزند پسر اولویت است. خبر دختردار شدن برای خوانواده‌ها ناخوشایند است. پسر، مرد خانواده و نان‌آور می‌شود اما دختر نه.

 

پنج‌شنبه ها روز محبوب مردم غزه است. مدلین کولاب با قایقش مردم را برای تفریح می‌گرداند. مدلین در طول هفته با قایقش ماهیگیری می‌کند.

 

اینجا بیت هانون است. بعد از بمباران. دخترک به دنبال وسایلی در خانه ویران‌شده‌اش می‌گردد.

 

تجمع زنان در دیوار حائل بین کرانه باختری و غزه. «دلم برای پدرم تنگ شده، آزادش کنید به خانه بیاید».

 

 

تصاویری از دختران غزه که تا کنون ندیده ایم (1)

بانکی: سمیرا همتی

 

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی 12بهمن 94
صعود 20 پله ای بانک دی در رتبه بندی شرکت های برتر ایران ◄

مطالب مرتبط
بنر