صرافی ها حق ندارند قیمت ارز را اعلام کنند

دوشنبه ، 19 بهمن 1394 ، 10:00

بانکی دات آی آر: در روزهای پایانی هفته گذشته در بازار ارز، شاهد کشف نشدن قیمت ارز بر روی تابلوی معاملات سایت‌های برخی از صرافی‌ها بودیم که از قرار معلوم این روند در هفته جاری ادامه پیدا کرده است به طوری که از نخستین روز هفته دیگر خبری از درج قیمت خرید و فروش ارز روی سایت‌های صرافی‌ها نیست و فقط صرافی‌های بانک‌ها هستند که می‌توانند اقدام به درج قیمت‌ها کنند.

 

در جواب چرایی درج نشدن قیمت‌ها هم پاسخی که گرفته می‌شود این است که بانک مرکزی صرافی‌ها را از اعلام نرخ‌ها منع کرده است. اما اینکه سیاست بانک مرکزی در این رابطه برچه مبنایی اتخاذ شده، و این اقدام بانک مرکزی چه تبعاتی می‌توانند بر بازار ارز داشته باشد، پرسشی است که فعالان این بازار به آن پاسخ  می‌دهند.

 

 

اقدامی برای تک‌نرخی کردن ارز

امیر بیت‌لفته، دبیر کانون صرافان ایرانیان در همین رابطه اظهار کرد: از روز پنجشنبه اکثر همکاران و دوستان از صرافی‌های متفاوت در تماس با کانون، از تماس‌های تلفنی مسئولان بانک مرکزی خبر دادند که براساس گفته آنها این نهاد ناظر به صرافانی که سایت داشته و روی تابلوی معاملات این سایت‌ها اقدام به اعلام نرخ لحظه‌ای ارز می‌کنند، دستور داده تا اطلاع بعدی این نرخ را در این تابلو نمایش ندهند و به اصطلاح سایت‌های خود را تعطیل کنند.  وی در در ادامه تأکید کرد: هنوز درخواست و یا ابلاغیه مکتوبی به صرافان و یا کانون در این رابطه ارسال نشده است و ما از مسئولان بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم تا به صورت مکتوب این دستور را به تمامی صرافان در نظارت و مجاز ابلاغ کنند. وی افزود: در رابطه با چرایی این موضوع نمی‌توان با صراحت و اطمینان صحبت کرد اما آنچه از گمانه‌زنی‌ها برمی‌آید، به نظر می‌رسد این دستور در رابطه با تصمیم بانک مرکزی برای تک‌نرخی شدن ارز در آینده نه‌چندان دور باشد. دبیر کانون صرافان ایرانیان تاکید کرد: در شرایط فعلی افرادی که قصد خرید و فروش ارز را دارند می‌توانند مشابه گذشته با مراجعه به صرافی‌های مجاز اقدام به خرید و فروش کنند چراکه در تابلوی معاملات خود این شرکت‌ها نرخ‌ها مشخص است و تنها از روی سایت‌های آنها حذف شده است. وی گفت: دلار در روزهای گذشته روندی نزولی به خود گرفته و آنچه مشخص است اینکه تک‌نرخی شدن آن در قیمت‌های کمتر از ۳۶۰۰ تومان رخ دهد اما تا نهایی‌شدن آن نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد.

 

 

ممنوعیت برای همه باشد

عباس مسعودی، رییس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان هم در این‌باره گفت: «نامه‌ای که مسئول رسیدگی به این موضوع ارسال کرده بابت منع اطلاع‌رسانی قیمت ارزها روی سایت صرافی‌های خصوصی باعث شد این صرافی‌ها از اعلام قیمت خودداری کنند در حالی که این قانون برای صرافی بانک‌ها اعمال نشده است البته روی تابلوهای داخل صرافی‌ها امکان اعلام قیمت‌ها را دارند.» وی ادامه داد: «سال گذشته در نامه‌ای بانک مرکزی اعلام نرخ روی سایت را مجاز دانست اما چند روز قبل مجدد با ارسال یک ابلاغیه آن را غیرمجاز اعلام کرد که هنوز نمی‌دانیم علت آن چیست؟ در حالی که اگر اعلام نرخ ارز روی سایت‌ها غیرقانونی است باید برای همه یکسان باشد چراکه صرافی بانک‌ها می‌توانند روی تابلوهای فضای مجازی خود قیمت‌ها را اعلام کنند اما صرافی‌های خصوصی که مجوز فعالیت از بانک مرکزی را نیز دارند و هیچ تفاوتی با مجوز صرافی‌های بانک‌ها ندارند مجاز به اعلام قیمت نیستند.»

رییس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان افزود: «ما در نامه‌ای اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم که در صورت دریافت پاسخ از بانک مرکزی به‌طور حتم به اطلاع مردم و رسانه‌ها خواهیم رساند. »

 

 

اعلام نرخ ارز از یک مرکز واحد

این سخنان در حالی از سوی رییس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان و دبیر کانون صرافان ایرانیان بیان می‌شود که برخی از منابع مطلع دیگر روایت متفاوتی از درج نشدن قیمت‌ها بر سایت صرافی‌ها دارند. مصطفی خانزاده یکی از فعالان بازار ارز در گفت‌وگو با صمت معتقد است درج قیمت ارزها بر روی سایت صرافی‌ها اقدام نادرستی بود که باعث ضربه زدن به بازار ارز می‌شد، چراکه برخی از این صرافی‌ها می‌توانستند با درج قیمت‌های غیرواقعی، نرخ‌ها را همانطور که تمایل داشتند هدایت کنند و به آن جهت دهند.

وی بر این باور است که نرخ ارز باید از یک مرکز واحد همچون بانک مرکزی یا صرافی بانک‌ها انجام شود، نه اینکه تمامی صرافی‌ها این اجازه را داشته باشند که اقدام به درج نرخ ارز بر روی سایت‌شان کنند. خانزاده با تاکید بر اینکه گاهی، نرخ‌هایی که برروی سایت صرافی‌ها قرار می‌گرفت با نرخ‌هایی که بر روی تابلوی داخل صرافی‌ها درج می‌شد همخوانی نداشت و این باعث ایجاد مشکل و سردرگمی خریداران می‌شد، گفت: این موضوع نوعی فضای ناسالم را نیز در بازار ارز ایجاد می‌کرد. به گفته این فعال بازار ارز، اگر این سیاست بانک مرکزی در رابطه با ساماندهی بازار ارز و گامی در جهت یکسان‌سازی نرخ ارز باشد، می‌توان آن را به فال نیک گرفت، چرا که می‌تواند آثار مثبتی را برای بازار ارز و در کل اقتصاد کشور به همراه داشته باشد. او همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که قیمت ارز در روزهای گذشته کاهشی بوده و این روند دیروز نیز ادامه داشته است که دلیل این امر را می‌توان اجرای برجام و اقدامات بانک مرکزی در حوزه ارزی دانست.

 

منبع: صنعت، معدن، تجارت

► حتی طلاهای زینتی هم قاچاق‌ا‌ند
مدیر عامل بانک صنعت و معدن نشان عالی مدیر سال 94 را دریافت کرد ◄

مطالب مرتبط
بنر